نگاهی به
عوامل کاهنده استرس های شغلی
استرس های شغلی همواره یکی از عوامل خطرزای سلامتی بوده است
که بر کیفیت زندگی خصوصی افراد نیز تاثیر می گذارد. در کلینیک های مشاوره این جمله
را زیاد می شنویم که همسرم ناراحتی های کاری اش را با خود به خانه می آورد و تما
دق دلی از همکاران و رئیسش را سر من و بچه ها خالیمی کند. چندی پیش محققان مرکز
مطالعاتی پرینستون در امریکا اعلام کردند که 25 درصد از نیروهای کار در امریکا از
کارشان ناراضی و حدود 17 میلیون نفر دچار افسردگی هستند. مطالعات نشان می دهد
اضطراب و تنش های شغلی باعث بروز فشار خون، بیماری های قلب، آسم، افسردگی و سردرد
در انسان می شود. این تحقیقات همچنین نشان می دهد که نارضایتی شغلی یا کار در محیط
های پر استرس ارتباط مستقیمی با افزایش ضاعیات، غیبت، کاهش بهره وری و بروز
رفتارهای نابه هنجار در کارمندان دارد ضمن اینکه هزینه زیادی برای درمان اختلالات
روحی ناشی از اضطراب و استرس های شغلی در کارمندان آسیب پذیر در بر خواهد داشت.
روانشناسان دلایل زیادی را در بروز استرس در محیط کار موثر می دانند که شیفت های
کاری خسته کننده و زمان کاری زیاد درراس آنها قرار دارد. یکی از عوامل ایجاد تنش و
اضطراب در محیط کار افزایش شیفت های کاری است که موجب خستگی و کلافگی فرد شده و
بازده کاری را نیز کاهش می دهد. شیفت های کاری باعث به هم زدن ساعت بیولوژیک
کارکنان شده که پیامد آن بروز خستگی، کج خلقی، بی خوابی، بی اشتهایی، عدم تمرکز و
ضعف حافظه است. کارکنانی که به شکلی کم خوابی دارند تولید هورمون سروتونین بدنشان
به میزان 20 درصد کاهش پیدا می کند که خود عاملی جهت بروز افسردگی می شود. کارگران
شب کاردو برابر بیشتر نسبت به روز کارها تمایل به کشیدن سیگار دارند و احتمال حمله
قلبی بعد ا ز پنج سال در آنها دو برابر می شود. تادیده انگاشتن حقوق کارمندان، عدم
رسیدگی به شکایات و پرداخت غرامت های کاری و عدم پرداخت حقوق مناسب و به موقع و
برتری گرفتن برخی از کارمندان، تعصاب جنسیتی، مدیریت مستبدانه و تحقیرهای جمعی که
از سوی مدیریت اعمال می شود، از دیگر عوامل جانبی است که در بروز استرس و اختلالات
راوانی و نیز تضعیف روحیه کارمندان تاثیر دارد. تنش های شغلی علاوه بر اختلالات
روحی باعث ناراحتی های جسمانی هم می شود که خود را به صورت خستگی، بی خوابی، فشار
خون، سردرد، ناتوانی در تمرکز و بی اشتهایی نشان می دهد.
برای رهایی از پیامدهای منفی ای که استرس و تنش های شغلی ایجاد می کند، بهترین روش
تنظیم یک برنامه منظم کاری همراه با استراحت است. کارهای خود را اولویت بندی کنید.
معمولا این شیوه موفق ترین، موثرترین و رضایت بخش ترین روش برای انجام دادن کارها
است. برای سازماندهی امور همچنین کارهای زیادی می توانید انجام دهید مثل اینکه در
زمان پاسخگویی به تلفن فقط همان کار را انجام دهید. با موقعیت های کاری عجولانه
برخورد نکنید. زمانی را برای فکر کردن به نحوه برخورد با مسایل اختصاص دهید و شیوه
عمل خود را مشخص کنید. مثلا اینکه صبح ها کدام یک از کارها را انجام دهید و عصر به
سراغ نامه ها بروید یا ابتدا کارتان را با خواندن نامه ها شروع کنید حتی اگربه میزان
پنج دقیقه در مدت زمان صرف ناهار باشد. قرار ملاقات روزانه را در دفتر یادداشت کنید
و اگر نمی توانید در یک روز به چندین نفر پاسخگو باشید برای روابط خود حد و حدود
تعیین کنید.
اطلاعات مربوط به ساعات ملاقات، زمان های اوج کاری، امور شغلی و خانگی را بنویسید.
با این روش از نوشتن یادداشت ها بر بروی تکه کاغذها که ممکن است گم شوند خلاص شده
و همه چیز در یک جا قرار می گیرد. در صورت مواجهه با موقعیت هایی که حالت روحی شما
را دگرگون می کند و باعث عصبانی شدن شما می شود به جای داد و قال راه انداختن روش
های آرام سازی ذهنی را پیش گیرید. روش های ریلکسیشن مثل تنفس عمیق کمک بزرگی در
کاهشعصبانیت به شما می کنند. همان طور که پشت میز نشسته اید روی صندولی لم دهید،
چشمانتان را ببندید، تمام ماهیچه های خود را به حالت آرمیدگی در آورید. این کار را
از پاها شروع کنید و ادامه دهید تا تمام ماهیچه هایتان به آرمیدگی برسند. آن گاه
از راه بینی نفس بکشید و به تنفس بکشید و به تنفس خود توجه کیند و هنگام بازدم بگویید
یک. دوباره نقش بکشید و هنگام بازدم بگویید یک.
این کار را 20 دقیقه ادامه دهید. سعی کنید فقط صدای نفس کشیدنشان را بشنوید. تکرار
کلمات تاکیدی مثل آرام باش یا سخت نگیر نیز می تواند کمک کننده باشد. این تمرین را
هر روز به ویژه زمانی که در موقعیت تنش زا قرار می گیرد، انجام دهید. در موقع
عصبانیت افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. مثلا به جای اینکه خود را سرزنش
کنید که چرا نتوانستید اموری را که به شما محول شده به نحو احسن انجام دهید، به
خودتان امیدواری بدهید که این اتفاق تاثیری در رابطه شغلی شما با رییس با همکارتان
نمی گذارد و اشتباه یا اهمال کاری شما از طرف مدیرتان قابل درک است.
تیپ شخصی همکار یا مدیرتان با بشناسید و روحیه او را درک کنید. این نکته را به
خاطر داشته باشید که همیشه آدم ها در یک وضعیت و حالت روحی- روانی نیستند. بعضی از
افراد صبح ها سرحال و پرانرژی اند و عصرها خسته. به همین علت عصرها و شب ها ممکن
است سطح تحمل شان بسیار پایین باشد و آماده عصبانی شده باشند. در این گونه موارد
بهتر است موضوعات و مسایل حساس بحث برانگیر را در ساعاتی با آنها مطرح کنید که
صحبت هایتان با بحث و جدل پایان نپذیرد.
منبع:بازار کار
سیستم انبارداری آنلاین
سامانه انبارداری
سیستم انبارداری
سامانه انبارداری آنلاین
سیستم انبار
سامانه انبار
سیستم انبار آنلاین
سامانه انبار
نرم افزار انبارداری آنلاین
نرم افزار انبارداری
انبارداری تحت وب
سیستم انبار تحت وب
سیستم مدیریت چند انبار
کاردکس کالا
کاردکس کالا در انبار
طبقه بندی انبار
مدیریت درخواست های PM
کدینگ کالا
مدیریت درخواست های
کاردکس مالی کالا در انبار
کاردکس مالی
رسید انبار
رسید ورود کالا به انبار
حواله انبار
حواله خروج کالا از انبار
درخواست کالا از انبار
ثبت درخواست از انبار
درخواست خرید کالا
ثبت درخواست خرید کالا
درخواست بازگشت کالا
بازگشت کالا به انبار
انتقالی بین انبارها
جابجائی کالا بین انبارها
رسید انبار مستقیم
ثبت کالا در انبار مستقیم
موجودی کالا در انبار
بروزرسانی خودکار موجودی کالا
نقطه سفارش کالا
نقطه سفارش
نقطه سفارش کالا در انبار
سیستم چند انباره
مدیریت چند انبار
سیستم تحت وب انبار
انبار وب بیس
حسابداری انبار
جانمائی کالا در انبار
افتتاح انبار