02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 298
2/13/2023

تجارت الکترونیکی و زیر ساختار فنی

 

احمد معتمدی*

 

من قبل از هر چیز تشکر می‌کنم از برگزارکنندگان این نشست از وزارت بازرگانی که به این امر مهم پرداختند و امیدوارم که با استفاده از نظر کارشناسان و مسئولینی که در این نشست نظرات خودشان را ارائه می‌کنند بتوانیم بهره‌مند باشیم و این امر مهم یعنی تجارت الکترونیکی (EC) را سریعتر به نتیجه برسانیم.

موضوعاتی که در نشست مطرح است، خودش نشان‌دهنده وسعت کار و تنوع در این قسمت است و فرابخشی بودنش. از جمله بانکداری الکترونیکی / گمرک در تجارت الکترونیکی/ بیمه در تجارت الکترونیکی/ امضاء دیجیتالی / قانون ec / امنیت در ec / زیرساخت‌های مخابرات ec / پست و حقوق بین‌الملل در ec موضوعاتی بود که با یک نگاه سطحی به موضوعاتی که مطرح است نشان‌دهنده وسعت کار و درگیری بخشها و ارگانهای مختلف دولتی و خصوصی در این زمینه است.

به نظر می‌رسد ما اگر به اجزای تشکیل‌دهندة این بخش در همه ابعادش توجه نداشته باشیم شاید توفیق و موفقیتی در این زمینه نباشد سه بخشی که شامل دولت| بنگاههای تجاری و مصرف‌کننده است یعنی اگر برنامه‌ریزی داریم با توجه به مصالح و منافع این سه بخش باشد اگر موضوعات و نیازهای هر کدام از این سه بخش مورد کنکاش قرار نگیرد| قطعاً طرح نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

منافع دولت را باید در توسعه اقتصادی| منافع بنگاهها را در افزایش کارآیی و خدمت‌دهی به مشتریان| کاهش زمان تولید و کاهش قیمت خرید مواد اولیه| و منافع مشتری را در آسایش بیشتر| افزایش قدرت انتخاب و خرید ارزانتر جستجو کنیم. نگاهی هم باید به روند این موضوع در مقدمه به اتفاقاتی که در جهان افتاده داشته باشیم. البته قطعاً شاید بیشترین موضوعی که معمولاً در این نشست‌ها به آن پرداخته می‌شود از طرف محققین و صاحب‌نظران اتفاقهایی است که در دنیا افتاده است. که من خودم اشاره می‌کنم به چند عدد| که نشان‌دهنده توسعه وسیع این امر در دنیا هست.

در سال 2000 آمریکای شمالی از 509 میلیارد دلار که حجم تجارت الکترونیکیش بوده در پایان 2003 به 2339 میلیارد می‌رسد.

و کانادا از 17 به 109 می‌رسد.

آسیا و اقیانوسیه از 53 به 1649 که نشان می‌دهد که در این بخش آسیا و اقیانوسیه که ما جزئی از آن هستیم، کار دیرتر شروع شده و شتاب بسیار بیشتر از بخش‌های دیگر دنیا است.

کره جنوبی از 6/5 به 96

آمریکای لاتین از 6/3 به 32

به هر حال ما در تجارت الکترونیکی رشدهای بسیار بالایی را می‌بینیم هر چند که مجمع تجارت الکترونیکی در سال 2003 کمتر از 20% در کشورهای مختلف است نسبت به کل تجارت| یعنی بالای 80% را هنوز تجارت سنتی تشکیل می‌دهد و زیر 20 درصد و پیش‌بینی می‌شود یک پیام مهم برای ما دارد.

که به هر حال در چند سال آینده عمده تجارت دنیا را تجارت الکترونیکی تشکیل می‌دهد و اگر ما بخواهیم از گردونه عقب باشیم ممکنه نه تنها در آینده دور بلکه در آینده نزدیک به مرحله‌ای برسیم که داد و ستد و کار با دنیا کار بسیار مشکلی در بخش تجارت باشد.

با مقدمه‌ای که خدمتتان عرض کردم به بحث خودم در اقدامهایی که در کشور و در وزارت پست و تلگراف و تلفن انجام شده می‌پردازم.

به نظر می‌رسد بهترین تقسیم کاری که می‌شود در بین دستگاههای اجرایی داشت تقسیم کار به دو بخش زیرساخت و کاربرد است. کاربرد به طور طبیعی مسئولیت دستگاههای اجرایی مانند وزارت بازرگانی| اقتصاد و دارایی| بانک‌ها و بخش‌هایی که به هر حال مسئولیت ارائه این خدمات را به مردم دارند.

در بخش زیرساخت به هر حال بیشترین انتظار از وزارت پست و تلگراف و تلفن یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هست که البته همین جا خدمتتان عرض کنم که محدود کردن زیرساخت به خطوط ارتباطی قطعاً کار درستی نیست. یعنی زیرساخت بسیار فراتر از خطوط ارتباطی هست. قوانین| ضوابط| نیروی انسانی آموزشی و مسائلی از این قبیل که متأسفانه کمتر در کشور ما مسائل نرم‌افزاری مورد توجه قرار می‌گیرد، شاید اهمیتش در زیرساخت بسیار بیشتر از بحث خطوط ارتباطی باشد.

به هر حال می‌شود کار را به این دو دسته تقسیم کرد و در کنار هم و مکمل هم فکر می‌کنیم تا کار جلو برود.

ما در سال گذشته طرح توسعه ICT یا طرح توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کشور تهیه کردیم. کار مبسوطی شد. حدود 150 هزار نفر با کمک اساتید و کارشناسان کشور چه از داخل وزارت و چه خارج از وزارت از دانشگاهها| طرحی تهیه شد، خوب سعی کردیم که به طور جامع به بحث توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات یا ICT پرداخته شود. باز یکی از مشکلاتی که در برنامه‌ریزی می‌بینم بخشها مجرد از هم دیده می‌شود و ممکن است برنامه‌ریزی در هر بخش درست باشد ولی وقتی که کنار هم قرار می‌گیرد به هر حال از آنجائی که ارتباط نزدیکی خصوصاً در این بخش بین واحدهای مختلف وجود دارد فعالیت‌های مختلف نتیجه لازم را نمی‌گیریم سعی کردیم یک نگاه جامع به بحث توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم.

یک بخشی که شاید به موضوع ما برمی‌گردد و از اهمیت خاصی برخوردار است  بخش انتخاب یک رویکرد مناسب برای کشور است. مطالعه کشورهای دنیا نشان می‌دهد که هر کشوری قبل از اینکه فعالیت‌های خودش را شروع بکند رویکرد مناسبش را انتخاب می‌کند و بر اساس این رویکرد است که سیاست‌ها| چشم‌اندازها و برنامه‌ریزی خودش را و راهبردهای لازم را انتخاب می‌کند و کار را جلو می‌برد.

درست است که ICT در دنیا توسعه زیادی پیدا کرده ولی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تفاوتهایی بسیار اساسی بین توسعه کشورهای مختلف خصوصاً در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود.

از دهه 1980 کشورهای در حال توسعه سیاست ملی در قبال ICT را آغاز کردند این فرآیند با ورود رایانه‌های شخصی و افزایش تقاضا برای کاربرد نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای نو به نو سرعتی بی‌سابقه گرفت.

در دهه 1990 ارتباطات دیجیتال شده و انتقال داده‌ها رواج یافت. ظهور اینترنت نقطه عطفی در عرصه ارتباطات و اطلاعات شد. و در اثر آن اقتصاد جهانی به شبکه در هم تنیده مرتبط و فراگیر بدل شد. در نتیجه برخورداری از تسهیلات اطلاعاتی و ارتباطی لازمه گریزناپذیر ارتباط اقتصادی و اجتماعی با جهان شد. از این رو شمار بیشتری از کشورهای در حال توسعه به سیاست‌گذاری در قبال ICT رو آوردند. آنچه در کشورهای در حال توسعه شده در قبال ICT رخ داده است بر حسب اهداف و رویکردها مختلف می‌باشد همگون نیست| از این رو بایسته است به این تفاوتها توجه شود.

به رغم تفاوتهای شیوه‌ها و دست‌آوردهای رواج ICT در کشورهای مختلف رویکرد کشورهای مختلف به ICT را بر دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

ICT به مثابه بخش تولیدی یک رویکرد اول است. در این صورت بر راهبردها و سیاست‌های توسعه و تقویت صنایع مرتبط با ICT تأکید می‌شود. که عبارتند از صنایع سخت‌افزاری / نرم‌افزاری / تجهیزات ارتباطات از راه دور و خدمات پیشتاز.

رویکرد دوم ICT به مثابه فرابخش توسعه آفرین است. در این صورت بر راهبردها و سیاست‌هایی تأکید می‌شود که ICT به عنوان زمینه‌ساز و عامل هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منظور شود.

راهبردهای مربوط ماهیتی فرابخشی و یا میان‌بخشی دارند و در پی ایجاد و رواج واحدهای توسعه ICT می‌باشند.

همانگونه که گفته شد رویکرد کشورها در قبال ICT به دو دسته فوق تقسیم شده است. کشورهایی که در یک دسته قرار می‌گیرند دارای تفاوتهای در خور توجهی نسبت به هم می‌باشند. از این رو هر دسته به دو گروه زیرین تفکیک می‌شود:

در بخش ICT به عنوان یک بخش تولیدی یعنی خود کشورها در این قسمت به دو بخش تقسیم می‌شوند کشورهایی که تمرکز بر صادرات دارند مثل کشور هند و کشورهایی که تمرکز بر ظرفیت ملی و بازارهای محلی دارند مثل برزیل. یعنی در این کشورها اگر شما نگاه بکنید زیرساختهای قوی ندارند. ما از نظر شاخص‌های ارتباطی در کشور هند به عنوان مثال ضریب نفوذ تلفن ثابت چیزی در حدود 4 هست در حالی که در کشور ما 20 است. متوسط جهانی حدود 17 است بنابراین با وجود زیرساخت‌های ضعیف ولی می‌بینیم که در صادرات نرم‌افزار توفیق بالایی دارند.

اما در گروه دوم که خودش به دو گروه تقسیم می‌شود یعنی کشورهایی که ICT به عنوان یک بخش فراسنجش توسعه‌آفرین هست تمرکز بر جایگاه ملی در جهان| مثل کشور مالزی و بخش دوم کشورهایی که تمرکز بر اهداف توسعه مثل کشور آفریقای جنوبی و اسلوونی است اینها کشورهایی است که از بین کشورهای در حال توسعه انتخاب شده ما با بحث‌های زیادی که داشتیم یعنی در این بخش تفاوتش با قسمت اول این است که در قسمت اول بر یک حوضه تکیه می‌شود مثل همان توسعه یا صادرات نرم‌افزار که مثال هند را داشتیم ولی به بخش زیرساخت توجه زیادی ندارند در گروه دوم| کشورها برعکس است یعنی زیرساخت را تقویت می‌کنند و به همة زمینه‌های ICT اجازة رشد می‌دهند و از همة مزیتها استفاده می‌کنند ما در بحث‌هایی که داشتیم رویکرد دوم را انتخاب کردیم و با یک در واقع تبصره‌ای که در ذیلش آوردیم.

با توجه به مطالعه انجام شده و تجارت جهانی و تجارب جهانی رویکرد مناسب برای توسعه ICT در ایران| رویکرد توسعه‌آفرین ملی با تأکید بر صادرات انتخاب شده یعنی در عین حال که ما معتقدیم که با تقویت زیرساخت‌ها به همة جنبه‌های در واقع مثبت ICT باید اجازه رشد و نمو بدهیم در عین حال بر امر صادرات یک تأکید ویژه‌ای در اینجا داریم چرا که معتقدیم حداقل بخش باید به لحاظ تراز ارزی در این قسمت تراز منفی را نداشته باشد حالا بحث‌های مختلفی دارد ولی آنچه که می‌شود از آن نتیجه گرفت این (است) که ما برخلاف کشورهای گروه اول که رویکرد توسعه تولید را انتخاب کردند با توسعه‌آفرینی ملی اعتقاد داریم که به هر حال باید زیرساخت‌های قوی داشته باشیم و اجازه رشد به همة قسمت‌ها بدهیم بنابراین مفهومش این است ما به اموری مانند تجارت الکترونیکی و توسعه آن باید بیش از کشورهای گروه اول توجه داشته باشیم و سریعتر باید بتوانیم به این مقولات برسیم.

خوب علاوه بر این برنامه جامعی که تهیه شده و جایگاه بخشهای مختلف دیده شده حالا من در فرصت کوتاهی که دارم اشاره‌ای می‌کنم به بخشهای دیگر فعالیت‌هایی که در بخش زیرساخت شده است، زیرساخت ارتباطی که البته کار اصلی ما می‌شود و انتظار از ما است. دیروز هم شنیدم که دوستان خیلی لطف داشتند به وزارت پست و تلگراف و تلفن به هر حال عدم توسعه ظاهراً در بخش تجارت الکترونیکی را عمدتاً از عدم توسعه ارتباطی بخش می‌دیدند. بد نیست من آماری را بدهم هر چند که ما هم معتقدیم که به اندازه کفایت هنوز فعالیت نشده با برنامه‌ای که پیش‌بینی شده| با اعدادی که خدمتتان می‌گویم معتقدیم تا پایان برنامه سوم (پایان1383)| بعید است بخشی را داشته باشیم که بهانه این را داشته باشد که عدم توسعه‌اش در بخش ICT به خاطر زیرساخت‌های ارتباطی باشد.

من از انتهای سال 79 تا انتهای سال 81 را اشاره می‌کنم:

ما ارتباط بین‌المللمان 6 مگا بیت بر ثانیه بوده در انتهای سال 79| در انتهای سال 81| 459 مگا بیت در ثانیه| غیر از اینکه الان ما 300 مگا بیت را در عقد قرارداد داریم ارتباط داخل شهری از 22 ظرفیتش 2910 مگا بیت بر ثانیه رسیده است. الان هم در برنامه سال جاری با نصب سیستم‌های DWDM در شهرهای بزرگمان ظرفیت چند برابر نسبت به این افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال در اصفهان آماده بهره‌برداری است که هفته دیگر افتتاح می‌شود.

ارتباط بین شهری از 420 به 5600

پورتهای دسترسی پرسرعت از 624 به 11844 رسیده الان همین 11844 نزدیک 000/20 رسیده که برای سال جاری 000/100 پورت را در برنامه داریم که بخش 11 خود ما دایر می‌کنیم و بخش دیگر را بخش غیردولتی. خوب این پورتهایی است که نیاز بانکها| بنگاههای اقتصادی / واحدهای مختلف / گمرک‌ها در سراسر کشور را برطرف می‌کند ما الان در بالای 300 شهر را ما ارتباط پرظرفیت داریم. خوب البته همان طور که اشاره کردم این اشتباه است که فکر کنیم اگر ارتباطات مخابراتی با استانداردهای لازم و با ظرفیت لازم در اختیار بخشهای مختلف قرار بگیرد در واقع کار تمام شده است بلکه من همیشه خدمت عزیزان که بودم جلساتی که داشتیم گفته‌ام که بخشهای نرم‌افزاری و زیرساختهای نرم‌افزاری تربیت نیروی انسانی ـ قوانین و ضوابط تغییر نظام و چرخش کار و ایجاد ساختارهای لازم در واحدهای مختلف مطمئناً زیرساختهایی مهم‌تر از بخش اول هست که در این زمینه هم با همکاری این وزارت و ارگانهای ذیربط فعالیت‌های لازم صورت گرفته. ما امضاء الکترونیکی را که از به هر حال ملزومات و ضروریات امر بوده در سال گذشته با همکاری وزارت بازرگانی مجلس محترم در مجلس به تصویب رسید مراحل نهایی تصویب‌اش را الان دارد طی می‌کند. نکات بسیار مهمی من فکر می‌کنم در این قانون آمده است حتی فراتر از بحث امضای الکترونیکی است لایحة مربوط به تجارت الکترونیکی در دست تهیه است ضوابط مربوط به تخلفات در اینترنت با توسط قوة قضاییه با همکاری دولت در دست تهیه است ببینید اگر تمام خطوط را ما در اختیار قرار بدهیم فقط همین ضوابط و قوانین نباشد قطعاً فعالیت نمی‌تواند صورت بگیرد. به هر حال در بخش تجارت الکترونیکی هم به عنوان مثال می‌توانیم بگوییم تخلفات زیادی در دنیا است؛ یعنی امکان تخلفات به هر حال وجود دارد و برای همین یک موضوع هم اگر ما قانون لازم را نداشته باشیم فعالیت در واقع غیرممکن است و مصرف‌کننده آن جرأت لازم را برای استفاده از این بخش قطعاً ندارد. من فکر می‌کنم بحث آموزش و حالا چون از نزدیک یک مقدار با دوستانمان در بخش‌های اقتصادی که مربوط به همین بحث تجارت الکترونیکی هست جلسات متعددی را داشتیم با بانک‌ها شاید ما از یک سال پیش جلسات پیگیری را داشتیم به هر حال احساس خود من این است که در بخش نرم‌افزاری این امر بسیار کم کار شده یعنی ما بنابراین نیاز به یک فعالیت قوی در این زمینه داریم اما در زمینة برقراری ارتباط برای 15000 بانکی که داریم و که شاید عمدة واحدهای تجارت مربوط به تجارت الکترونیکی را تشکیل می‌دهد کار مشترکی را با وزارت اقتصاد و دارایی| بانک‌ها و وزارت بازرگانی از حدود 8| 7 ماه پیش شروع کردیم من فکر می‌کنم به مراحل خوبی دارد می‌رسد به هر حال آن چیزی که مسلم هست و قطعی به آن رسیدیم این است که اگر فعالیتی در این قسمت بخواهد انجام شود طراحی باید صورت بگیرد حتماً با همکاری همان بخش‌هایی که مسئولیت زیرساخت را دارند باید انجام شود و هم با همکاری واحدهایی که به امر کاربرد می‌پردازند. یعنی اینکه هر بخش بخواهد به طور مجزا این کار را انجام دهد قطعاً امکان‌پذیر نیست من فکر می‌کنم با تمهیداتی که دیده شده و پورتهای پرظرفیتی که اشاره کردم بخش عمده‌اش باید در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد در قدم اول حدود بیش از 400 بانک تعریف شد که ارتباط به آنها داده بشود که تقریباً بالای 90% این ارتباط داده شد و به صورت یک پایلت در حال حاضر دارد عمل می‌شود. مشکلات در همین جا خودش را نشان داده است کار مثبتی هم بود چون به هر حال اگر در یک در واقع اشل وسیعی این کار را ما انجام می‌دادیم و بعد با مشکلاتش مواجه می‌شدیم قطعاً سرمایه‌گذاری زیادی را تلف کرده بودیم ولی به هر حال به صورت یک پایلت این کار شروع شد. و امکانات لازم از طرف وزارت در اختیار عزیزان قرار گرفت من فکر می‌کنم با اقداماتی که دارد انجام می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه واحدهای اقتصادی کشور به این واقعیت پی بردن که به هر حال فاصله ما زیاد هست با دنیا و با کشورهای پیشرفته و ضروری است که یعنی شاید قدم اول هست که رسیدن مسئولین به اینکه در هر بخش چقدر ضرورت دارد که فعالیت انجام شود من فکر می‌کنم با اراده‌ای که در بخش‌های مختلف هست و همکاری نزدیکی که داریم بتوانیم در یک سال آینده به صورت عملیاتی این کار را در کشور پیاده بکنیم البته من به دوستان همیشه می‌گویم و درست هم همین است که ما لااقل دستگاه‌های اجرایی از انتقاد نباید خیلی ترس داشته باشیم باید استقبال بکنیم خودمان هم نباید این انتقاد را به دیگران منتقل بکنیم بحث درست است و درسته تلاش خوبی در وزارت پست و تلگراف و تلفن و اشیاء مختلف صورت گرفته ولی ما هم قبول داریم که کاستی‌ها هنوز زیاد است و باید این فاصله را هر چه سریعتر طی بکنیم به هر حال امیدوار هستیم که با 000/100 (صد هزار) پرد پرظرفیتی که در برنامه داریم و مطمئناً در بخش تجارت الکترونیکی در قدم اول بیشتر از همان پانزده تا بیست هزار تا در بهترین شرایط مورد نیاز نیست بتوانیم انشاءالله این واگذاری را داشته باشیم البته بخش‌های نرم‌افزاری پروتکلهای لازم هم توافق شده که در این شبکه قرار بگیرد این فعالیت را هم بتوانیم انشاءالله داشته باشیم من این نکته هم به عنوان نکته آخر چون وقتم تمام شد قبل از اینکه هیأت رئیسه محترم تذکر بدهند. شاید کسی به این امر توجه ندارد که تلفن ثابت به عنوان خدمات پایه به عنوان زیرساخت اصلی در هر کشور تلقی می‌شود و ما از این جهت وضعیت نسبتاً خوبی را در کشور داریم. ببینید به هر حال 40% جمعیت کشور در روستاها هستند من فقط این بخش را می‌گویم که ما در حال حاضر 36000 روستا یعنی تقریباً می‌توانم بگویم که همه روستاهایی که امکان فعالیت‌های حکومت الکترونیکی یا تجارت الکترونیکی در آن می‌توان صورت بگیرد| یعنی در واقع در برنامه قرار بگیرد ما الان ارتباط را داریم شاید این به ذهن بیاید که ارتباط فقط منظور همان ارتباط از طریق شبکه‌های نوری یا ارتباط پرظرفیت اینترنت است ولی شما مطمئناً  اگر در شهری زیرساخت تلفن و توسعه تلفن ثابت را نداشته باشید مطمئناً هر چقدر پورت‌های پرظرفیت و شبکه پرظرفیت اطلاع‌رسانی را ببرید مطمئناً نمی‌توانید سرویس‌های لازم را ارائه بکنید.

این یکی از توفیق‌های مهم ما است فکر هم می‌کنیم شناسایی که الان در کشور داریم ما دو سال پیش رتبه پنجم که در دنیا (با اعلامی که از طرف ارگانهای بین‌المللی شد) از نظر توسعه شبکه ثابت داشتیم این در حالی بود در آن سال 000/200/1 دلاری داشتیم در صورتی که در سال جاری 000/000/3 دایری در برنامه وزارت قرار گرفته. با این شتابی که به هر حال در حال حاضر توسعه ارتباطات در کشور دارد چه در بخش زیرساختهای تلفن ثابت و چه در بخش فناوری اطلاعات همان طور که اشاره کردم فکر می‌کنم در پایان برنامه سوم بدهکاری اسامی به بخشهایی که بخواهند در این قسمت فعالیت کنند نداشته باشیم و برای تجارت الکترونیکی همان طور که اشاره کردم تا پایان سال معتقدیم هر میزان پورت پرظرفیت و سرویسهای لازم را انشاءالله می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم الان هم از 000/12 پورتی که اشاره کردم 9000 پورت خالی است که در حال واگذاری است| بخش عمده‌اش به همین بخشهای تجارت الکترونیکی واگذار شود.

به هر حال کمبودها را قبول داریم انتقادها را می‌پذیریم حتماً از نظرات کارشناسی عزیزان بهره‌مند خواهیم شد خودم این جور سمینارها و مقالاتی که ارائه می‌شود را دنبال می‌کنم حقیقتاً هم از آنها استفاده می‌کنم| تشکر می‌کنم.



*  وزیر پست و تلگراف و تلفن و دکتری در رشته پردازش موازی

سیستم انبارداری آنلاین سامانه انبارداری سیستم انبارداری سامانه انبارداری آنلاین سیستم انبار سامانه انبار سیستم انبار آنلاین سامانه انبار نرم افزار انبارداری آنلاین نرم افزار انبارداری انبارداری تحت وب سیستم انبار تحت وب سیستم مدیریت چند انبار کاردکس کالا کاردکس کالا در انبار طبقه بندی انبار مدیریت درخواست های PM کدینگ کالا مدیریت درخواست های کاردکس مالی کالا در انبار کاردکس مالی رسید انبار رسید ورود کالا به انبار حواله انبار حواله خروج کالا از انبار درخواست کالا از انبار ثبت درخواست از انبار درخواست خرید کالا ثبت درخواست خرید کالا درخواست بازگشت کالا بازگشت کالا به انبار انتقالی بین انبارها جابجائی کالا بین انبارها رسید انبار مستقیم ثبت کالا در انبار مستقیم موجودی کالا در انبار بروزرسانی خودکار موجودی کالا نقطه سفارش کالا نقطه سفارش نقطه سفارش کالا در انبار سیستم چند انباره مدیریت چند انبار سیستم تحت وب انبار انبار وب بیس حسابداری انبار جانمائی کالا در انبار افتتاح انبار
All Rights Reserved 2022 © OnlineWarehouse.ir
Designed & Developed by BSFE.ir