شرکتهای
فراملیتی و بینالمللی شدن تحقیق و تفحص
(چکیده
گزارش سرمایهگذاری جهانی سال 2005)
مرکز مطالعات
و برنامهریزی استراتژیک سایپا
حسین علی
مومنی
momeni@saipacorp.com
گزارش سرمایهگذاری جهانی (World Investment Report) در خصوص تجارت و توسعه مشتمل بر 366 صفحه است که در کنفرانس
سازمان ملل در نیویورک و جنوا در سال 2005 ارائه شده است.
سرفصلهای اساسی این گزارش به شرح ذیل است:
- روندها و
چشماندازهای جهانی و منطقهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI)
- سیاستهای
ملی و بینالمللی مرتبط با سرمایهگذاری مستقیم خارجی و شرکتهای فراملیتی (TNC)
- تصویر
جهانی قابلیتهای کشورها در زمینه تحقیق و توسعه (R&D)
- رشد FDI و شبکههای TNC در زمینه تحقیق و توسعه و ظهور کشورهای در حال
توسعه به عنوان پایگاههای FDI
برای زمینه تحقیق و توسعه
- ملاحظات FDI در زمینه تحقیق و
توسعه برای کشورهای در حال توسعه
- مسائل
کلیدی در سیاستهای ملی و بینالمللی مرتبط با سرمایهگذاری مستقیم خارجی و
شرکتهای فراملیتی
بخش اول این گزارش به طور عمده به سرمایهگذاری مستقیم خارجی
میپردازد:
- روندهای
اخیر جهانی و منطقهای در FDI و
تولید بینالمللی توسط TNCs
- جریان
کلی FDI
در جهان در سال 2004 (این جریان روند رو به رشدی داشته اما جریان سرمایهگذاری
خارجی رو به داخل در کشورهای توسعه یافته، نزولی بوده است.)
- فرایند FDI در مناطق جهان (مناطق در حال توسعه، فرایند FDI را رهبری میکنند.)
- روندها و
الگوهای متفاوت میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مرتبط با تامین
منابع مالی برای FDI (سرمایهگذاری در سهام، سرمایهگذاری
مجدد ناشی از درآمد، وامهای میان شرکتی) و همچنین روشهای سرمایهگذاری
(ادغام، تملک و FDI زمینههای بکر و جدید)
بخش دوم این گزارش به طور عمده به شرکتهای فراملیتی و بینالمللی شدن
تحقیق و توسعه میپردازد:
·
ارزیابی دلایل موج اخیر بینالمللی شدن تحقیق و توسعه توسط شرکتهای
فراملیتی
·
افزایش فعالیتهای مربوط به تحقیق و توسعه با سطوح افزاینده پیچیدگی در
کشورهای منتخب در حال توسعه
·
در مقایسه با تجربیات گذشته، این نوع تحقیق و توسعه اغلب در بازارهای
محلی شکل میگیرند و شامل فعالیتهای پیچیده متمرکز بر هدفگیری بازارهای جهانی
هستند.
·
تمرکز بر نیروهای پیش برنده در این روندها و اثرات آنها بر کشورهای
میزبان و مهمان یا مبدا و مقصد
·
تجزیه و تحلیل نیاز به سیاستهای فعال دولتی در جهت ارتقای منافع حاصل
از بینالمللی شدن تحقیق و توسعه توسط TNCs
·
اهمیت بخشیدن به سیاستهای منسجم به منظور ایجاد و توسعه محیطی خلاق و
موثر بر تعاملات فعالیتهای مربوط به تحقیق و توسعه شرکتهای فراملیتی و شرکتها و
موسسات داخلی یا محلی
·
تبیین نقش موافقتنامههای بینالمللی در حوزه این فعالیتها
خلاصه نکات کلیدی و برجسته مذکور در این گزارش:
جهانی شدن تولید هم اکنون در حال شکلدهی مجدد وضعیت اقتصاد بینالمللی
است و جغرافیای جریان سرمایهگذاری بینالمللی در شرف تغییر است.
کشورهای در حال توسعه، سرمایهگذاران نوظهور در بازارهای خارجی هستند و
اهمیت آنها در دریافت سرمایه مستقیم خارجی در فعالیتهای رقابتی دانشی رو به
افزایش است.
هرچه رقابت جهانی شدت بیشتری مییابد، شرکتهای فراملیتی،
بینالمللیتر میشوند؛ حتی در واحدهای وظیفهای بسیار رقابتی از لحاظ دانشی یعنی
واحدهای تحقیق و توسعه.
امروزه شرکتها در صنایعی نظیر خودرو، الکترونیک، بیوتکنولوژی و دارویی
به ایجاد تسهیلات تحقیق و توسعه در کشورهای منتخب در حال توسعه میپردازند و این
کار را به منظور ارتقای کارایی خود انجام میدهند تا بتوانند به مجموعهای از دانشمندان
و مهندسان دست یابند و تقاضای رو به افزایش بازارهای آن کشورها را نیز پاسخ دهند.
همان طور که شرکتهای فراملیتی، بازیگران مسلط در خلق تکنولوژیهای نو
به شمار میآیند، مراکز تحقیق و توسعه آنها نیز چنین نقشی را ایفا میکنند.
البته در حال حاضر تنها تعداد اندکی از کشورهای در حال توسعه چنین
فعالیتهایی را در مقیاسهای مهم جذب میکنند. بیشتر کشورهای با سطح درآمد پایین،
در شبکههای جهانی تحقیق و توسعه مشارکت نمیکنند و در نتیجه به منافع حاصل از آن
نیز دست نمییابند.
همچنین بینالمللی شدن تحقیق و توسعه توسط شرکتهای فراملیتی، ملاحظات
مهمی را در سیاستگذاری ایجاد کرده است. این گزارش به طور فزاینده بر اتخاذ
سیاستهای منسجم ملی تاکید میکند، به ویژه در حوزههایی نظیر علم، تکنولوژی و
نوآوری، آموزش و سرمایهگذاری که منافع حاصل از این پیشرفت را هرچه بیشتر تضمین
میکنند.
ایالات متحده همچنان رتبه اول را در دریافت FDI دارد و پس از آن بریتانیا و چین در ردههای بعد قرار میگیرند.
رقابتهای بسیار فشرده در بیشتر صنایع، شرکتها را ناگزیر از کشف
روشهای جدیدی به منظور افزایش رقابتپذیری خود میکند. برخی از این روشها
عبارتند از: گسترش عملیات به بازارهای سریعاً رشد یابنده اقتصادهای نوظهور به
منظور افزایش فروش و همچنین منطقی کردن فعالیتهای تولیدی با نگرش مقیاس اقتصادی
تولید و هزینههای پایین تولید.
بیش از نیمی از سرمایهگذاری خارجی در کشورها توسط سه منبع ایالات
متحده امریکا، بریتانیا و لوگزامبورگ صورت میگیرد.
به عنوان نمونه، سرمایهگذاری خارجی ایالات متحده بیش از 90 درصد
افزایش یافته و با رقم حدود 229 میلیارد دلار رکود بالایی را به نام خود ثبت کرده
است.
ذخیره کل FDI در سال 2004 حدود 9 تریلیون دلار تخمین زده
شده که این رقم ناشی از فعالیت حدود 70 هزار شرکت فراملیتی و 690 هزار شرکت خارجی
وابسته به آنها بوده است؛ به طوری که فروش کلی این شرکتهای خارجی وابسته در مجموع
حدود 19 تریلیون دلار تخمین زده شده است.
اگر بخواهیم این شرکتهای فراملیتی را براساس داراییهای خارجی
رتبهبندی کنیم، شرکت جنرال الکتریک در امریکا با رتبه اول، مقام بزرگترین شرکت
غیرمالی را به خود اختصاص میدهد و پس از آن، شرکتهای وودافون از بریتانیا و فورد
موتور از امریکا قرار دارند. در میان این 100 شرکت برتر فراملیتی، 4 شرکت که توسط Hutchison Whampoa از هنگ کنگ چین راهبری میشوند، از حوزه
اقتصادهای در حال توسعه به چشم میخورند.
یک نکته جالب در این تحقیق آن است که شرکتهای فراملیتی ژاپنی و
امریکایی عموماً کمتر از همکاران اروپایی خود فراملیتی شدهاند.
همچنین سرمایهگذاری بینالمللی در بخش خدمات – به ویژه خدمات مالی – در حجم کل FDI جهانی، رشد نسبتاً پیوسته و یکنواختی را از
خود نشان میدهد.
شرکتهای فراملیتی بزرگ و مسلط در بخش خدمات مالی نه تنها برحسب
داراییها بزرگترند بلکه از لحاظ تعداد کشورهایی که در آنها عملیات انجام میدهند
نیز در سطح بسیار وسیعتری قرار دارند.
در این میان City
Group از ایالات متحده مقام اول
را داراست و شرکتهای UBS از سوئیس و Allianz از آلمان در ردههای بعد جای دارند.
شرکتهای فراملیتی از کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا و امریکا
حدود 74 درصد از مجموع داراییهای 50 شرکت برتر فراملیتی جهان را درسال 2003 در
اختیار داشتهاند.
با توجه به وجود سه نوع تامین منابع مالی FDI، سرمایهگذاری در سهام عمدهترین روش به شمار میآید و سهم دو روش
دیگر یعنی وامهای میان شرکتی و سرمایهگذاریهای مجدد برمبنای درآمدهای حاصله، به
ترتیب حدود 23 و 12 درصد است.
در مجموع کشورها همواره در جست و جوی یافتن قوانین و مقررات جدید هستند
تا محیط سرمایهگذاری کشور خود را سرمایهگذارپسند کنند.
نتیجه گیری
رشد FDI و بینالمللی شدن تحقیق وتوسعه در سراسر
جهان توسط شرکتهای فراملیتی رو به گسترش است و کشورها – چه توسعه یافته و چه در حال
توسعه- به دنبال سیاستگذاری بهینه برای جذب سرمایهگذاری خارجیاند.
شایان ذکر است که بینالمللی شدن تحقیق و توسعه توسط شرکتهای فراملیتی
برای هر دو کشور مقصد و مبدا، ملاحظاتی (منافع و مضاری) را در پی دارد و موازنه
بین این منافع و مضار، مبنای سیاستگذاری بهینه برای کشورهاست.
در ادامه، منافع و هزینههای حاصل از بینالمللی شدن تحقیق و توسعه به
طور خلاصه آورده شده است و در نهایت به سیاستهای مرتبط با کشورهای میزبان و مهمان
نیز پرداخته میشود.
ملاحظات بالقوه بینالمللی شدن تحقیق و توسعه توسط شرکتهای فراملیتی
منافع
بالقوه هزینههای
بالقوه
کشور میزبان بهبود
ساختار و عملکرد سیستمهای نوآوری ملی کوچک
سازی واحدهای تحقیق و توسعه محلی یا
در زمینه توسعه منابع انسانی
(استخدام، تحقیق و از دست دادن
کنترل تکنولوژی
توسعه، آموزش، تحصیلات عالیه،
توسعه دانش و جبران غیرمنصفانه
مالکیت معنوی محلی توسعهیافته
به روزسازی صنعتی ازدحام
خروج نیروی کار
صدمه
بالقوه به تحقیقات پایهای
کمبود
تکنولوژی
رقابت
با ضعیفها و رفتار غیراخلاقی
کشور مهمان بهبود کلی
کارایی تحقیق و توسعه حذف
یا کاهش پایه تحقیق و توسعه داخلی
انتقال
معکوس تکنولوژی عدم
ظهور شغلهای مرتبط با تحقیق و توسعه
اثرات
گسترش بازار کمبود
تکنولوژی
سیستمهای نوآوری ملی و FDI در تحقیق و
توسعه: بعد سیاستگذاری
سیاستهای کشور مهمان: شرکتهای سیستمهای نوآوری
ملی
ترویج بینالمللی شدن تحقیق و توسعه فراملیتی
کشورهای
مهمان
تقویت سیستمهای نوآوری ملی خارجی
کشورهای در حال توسعه
ترویج FDI در تحقیق و توسعه سیستم
تولید بینالمللی
ترویج سرمایهگذاری (شبکه
تحقیق و توسعه
نیازمندیهای عملکرد شرکتهای
جهانی)
شرکتهای
مشوقهای تحقیق و توسعه وابسته
فراملیتی
پارکهای علم خارجی
ارتقای منافع حاصل از FDI در
زمینه تحقیق و توسعه:
سیاست صنعتی
سیاست صنایع کوچک شرکتهای
دوره نهفتگی محلی
سیستمهای
ترویج کمبودها نوآوری
ملی
کشورهای
تقویت چارچوبهای قانونی میزبان
برای نوآوری:
توسعه منابع انسانی دولت
ظرفیتهای تحقیقات بخش عمومی موسسات
سیاستهای مرتبط با حقوق مالکیت غیرشرکتی
معنوی
سیاست رقابت
در ادامه به جایگاه ایران در گزارش سازمان ملل پرداخته میشود و
آمارهای موجود در این زمینه به صورت مقایسهای با بهترین و بدترین کشورها ازنظرتان
میگذرد.
گفتنی است که قانون سرمایهگذاری
خارجی در ایران در سال 2002 بازنگری شد و از آن پس در این قانون، هر دو نوع سرمایهگذاری
مستقیم و غیرمستقیم به عنوان سرمایهگذاری خارجی در نظر گرفته میشود. شاخصها و
نمودارهای ذیل، جایگاه ایران را در زمینه سرمایهگذاری خارجی و شاخصهای نوآوری و
سرمایه انسانی به تصویر میکشد.
جایگاه کشور ایران در گزارش سازمان ملل
موضوع رتبهبندی رتبه
یا نتیجه تعداد کشور اولین آخرین
ارزیابی
ایران موردارزیابی کشور کشور
شاخص عملکرد FDI رو به داخل 130 140 آذربایجان سورینام
ماتریس عملکرد – پتانسیل FDI درونی پتانسیل بالای FDI و 140 باهاماس زیمباوه
و
عملکرد پایین FDI :
درنتیجه
زیر پتانسیل
توزیع جریان FDI به داخل بین 1/0 تا 9/0 بیلیون دلار 140 چین
یمن
(درسطح
سوم از چهارم
سطح
تعریف شده)
شاخص قابلیت نوآوری (تعریف شده 346/0
(متوسط) 140 سوئد آنگولا
در سازمان ملل براساس فعالیتهای (بالا) (پایین)
تکنولوژیکی و منابع انسانی)
تعداد پروژههای زمینه بکر در سال
23 140 چین با
2004 1529
تعداد موسسات خارجی اصلی در 13
140 ماکائو چین
اقتصاد در سال 2004 با
7460
تعداد موسسات خارجی وابسته در 42
140 چین با
اقتصاد در سال 2004 215000
شاخص فعالیت تکنولوژیکی 336/0
(متوسط)(رتبه 63) 117 سوئد آنگولا
شاخص سرمایه انسانی 456/0
(متوسط)(رتبه 63)در 119 استرالیا
موزامبیک
سال 1995 و 355/0 (پایین)
(رتبه 81) در سال 2001
تعداد دانشجویان در حوزههای 1570
(رتبه 22) و از بعد 105 امریکا جیبوتی
فنی (علوم، مهندسی، ریاضی و سطح
صرفاً فنی: (رتبه 14) (با
13560)
کامپیوتر)
نمونهای از نمودارهای مرتبط با کشور ایران
روند FDI رو به جریان داخل در کشور ایران و سهم آن در
آسیا و اقیانوسیه
تعداد و ارزش سرمایهگذاری خارجی تایید شده در لوای قوانین
سرمایهگذاری خارجی بین سالهای 1995 تا 2002 در ایران از سال 1993 تا 2004
شاخصهای FDI ایران: لازم به توضیح است که معیار هریک از
شاخصها متفاوت است و این نمودار تنها روند هر یک را به طور جداگانه نشان میدهد و
مقایسهای نیست؛ مگر آنکه رفتار آنها در طول زمان مقایسه شود.
سیستم انبارداری آنلاین
سامانه انبارداری
سیستم انبارداری
سامانه انبارداری آنلاین
سیستم انبار
سامانه انبار
سیستم انبار آنلاین
سامانه انبار
نرم افزار انبارداری آنلاین
نرم افزار انبارداری
انبارداری تحت وب
سیستم انبار تحت وب
سیستم مدیریت چند انبار
کاردکس کالا
کاردکس کالا در انبار
طبقه بندی انبار
مدیریت درخواست های PM
کدینگ کالا
مدیریت درخواست های
کاردکس مالی کالا در انبار
کاردکس مالی
رسید انبار
رسید ورود کالا به انبار
حواله انبار
حواله خروج کالا از انبار
درخواست کالا از انبار
ثبت درخواست از انبار
درخواست خرید کالا
ثبت درخواست خرید کالا
درخواست بازگشت کالا
بازگشت کالا به انبار
انتقالی بین انبارها
جابجائی کالا بین انبارها
رسید انبار مستقیم
ثبت کالا در انبار مستقیم
موجودی کالا در انبار
بروزرسانی خودکار موجودی کالا
نقطه سفارش کالا
نقطه سفارش
نقطه سفارش کالا در انبار
سیستم چند انباره
مدیریت چند انبار
سیستم تحت وب انبار
انبار وب بیس
حسابداری انبار
جانمائی کالا در انبار
افتتاح انبار