اشتغال و ارزش
افزوده
تحقیق و توسعه
خسرو سلجوقی
مشاور معاونت
امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی
اردیبهشت ماه
1382
اشتغال و ارزش
افزوده تحقیق و توسعه
براساس شاخصهای
اشتغال جمعیت، بالابودن نرخ بیکاری، مسئله اشتغال را به عنوان یکی از معضلهای
نظام اجتماعی ایران مطرح کرده است.
بنابر اطلاعات
منتشره مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران در جستجوی کار هر سال در حال افزایش میباشد.
«جدول شاخص های
اشتغال جمعیت »
( ارقام به هزار نفر)
دوره
شاخص
|
1355*
|
1365*
|
1375*
|
1379**
|
کل
جمعیت
|
33708
|
49445
|
60055
|
500270
|
جمعیت
بالای 10 سال
|
23002
|
32875
|
45401
|
407993
|
جمعیت
فعال
|
9796
|
12822
|
16027
|
142821
|
جمعیت
شاغل
|
8799
|
11003
|
14572
|
121969
|
بیکار
در جستجوی کار
|
997
|
1819
|
1455
|
20852
|
نرخ
بیکاری
|
%2/10
|
%2/14
|
%1/9
|
%6/14
|
* براساس سر شماری مرکز آمار ایران
**
براساس نمونه گیری مرکز آمار ایران
فزونی نیروی بیکار، موجب شده است راهکارهای کوتاه مدت و
میان مدت زیر پیشنهاد شود.
·
راهکارهای کوتاه مدت
1.
جایگزینی کارکنان خارجی فعال
2.
کاهش ساعات کار در مشاغل حساس
3.
بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت
4.
برقراری و یا رفع الزامات قانونی
5.
پیش بینی قوانین تشویقی
6.
نظارت بر اعتبارات تخصیص یافته به امر اشتغالزایی
7.
تشویق تولید داخلی مواد و قطعات
8.
تشویق پروژههای متکی به نیروی انسانی
·
راهکارهای میان مدت
1.
توسعه آموزشهای فنی و حرفهای
2.
اعزام نیروی کار به خارج از کشور
3.
جذب سرمایه داخلی و خارجی
4.
استفاده از ظرفیتهای خالی موجود در زیر ساختها
5.
کوتاه کردن زمان رسیدن به بهره برداری پروژهها
6.
شناسایی و ترویج مشاغل مورد نیاز
7.
اجرای پروژههای بزرگ متکی به نیروی انسانی
8.
استفاده از منابع بلااستفاده یا کم بازده بخشها
9.
جایگزینی واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز بخشها
اکثر موارد فوق
هم، بدلیل ماهیت دولتی بودن اقتصاد، در نظام دولتی مطرح میشود.
جناب آقای
ماشاالله صفار مدیر کل نظام استخدامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مصاحبه
مورخ 2/2/1382 خود با روزنامه خراسان، اظهار میدارد که یک کارمند دولتی حدود 2
میلیون تومان در سال حقوق میگیرد و طبق برآوردهای ایشان، هزینههای «بالاسری »
کارمند یعنی آب، برق، گاز، غذا، ایاب و ذهاب.... حدود 2 برابر حقوق اوست.
با در نظر گرفتن
این هزینهها و غیر قابل برگشت بودن آنها میبینیم که دولت چه هزینه گزافی را برای
هر نیرو میپردازد. در حالی که با هزینهای به مراتب کمتر از آن میتوان بخشی
خصوصی را ترغیب و تشویق به فعالیت کرد. به هرحال برای راهاندازی و توانمند سازی
بخش خصوصی باید هزینههایی را در ابتدای کار متقبل شد و گر نه کلیه سیاستهای دولت
در مورد خصوصی سازی با شکست مواجه خواهد شد.
ارزش افزوده
فعالیت در بخشهای مختلف در سطح دنیا به شرح زیر میباشد.
1.
کشاورزی 20-4 درصد Agriculture
2.
صنعت 20-10
درصد Industry
3.
فناوریهای پیشرفته 50-20
درصد High-tech
4.
نظامی 50 درصد Military
5.
سیاستهای جنگی 100 درصد Political
6.
مواد افیونی 300
درصد Drug
7.
تحقیق و توسعه 3000 درصد Research & Development
همانطور که ملاحظه میشود، ارزش افزوده در ردیفهای 4 به
بعد، ارزش افزوده بالائی است البته در سه
ردیف 4و5و6، کشور ما به دلایل باورهای فرهنگی، سیاسی و مذهبی، نقش فعالی را
نخواسته و نمیخواهد داشته باشد. ولیکن در بخش هفتم، جایگاه ویژهای می توانیم
داشته باشیم.
این ارزش افزوده در صنایع زیر قابل دسترسی است:
1.
مکانیک (Mechanics)
2.
الکترونیک (Electronics)
3.
اپتیک (Optics)
4.
الکترومکانیک (E.M.)
5.
اپتو مکانیک (O.M.)
6.
اپتو الکترونیک (O.E.)
7.
اپتو الکترومکانیک (O.E.M)
در کلیه این موارد بخش میکرو ( یا Mini ) و نانو هم وجود دارد و میتواند بعنوان صنعت مستقل معرفی شوند.
یعنی در مینی اپتو الکترو مکانیک به ارزش افزوده بیشتری
دسترسی خواهیم یافت. سال 2005،آمریکا قصد دارد بازای
صرف نیروی انسانی 71/2، غذای 100 انسان را تامین کند.
در سال 2005، آمریکا قصد دارد به ازای صرف نیروی انسانی
71/2، غذای 100 انسان را تامین کند. دسترسی به هدف فوق، با استفاده از ریز زیست
فنّاوری(نانوبیوتکنولوژی اتفاق خواهد افتاد.
یعنی این کشور علاوه بر تمرکز بر صنعت فنّاوری اطّلاعات و
ارتباطات (ICT) همزمان به صنعت ریز زیست
فنّاوری نیز رجوع و تمرکز کرده است.
پیشرفت و توسعه این صنایع، متکی بر تحقیق و توسعه میباشد.
آنچه که در راهکارهای پیشنهادی جایگاه پیدا نکرده است، حمایت
از بخش تحقیق و توسعه، آنهم بخش تحقیق و توسعه در واحدهای غیردولتی، و بالاخص در
مینی اپتوالکترومکانیک میباشد.
به هنگام تدوین قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی
و فرهنگی، مواد 100 و 101 و 102 برای حمایت از تحقیق و توسعه در بخش غیر دولتی
پیش بینی شد ولیکن آییننامه اجرایی ماده 102 پس از گذشت حدود یک سال از شروع
برنامه به تصویب هیات وزیران رسیده است و برای ماده 101 هم راهکار شفافی تهیه نشده
است و آییننامه اجرایی ماده 100 هم پس از گذشت سه سال از شروع برنامه اخیراً به
تصویب هیات وزیران رسیده است. از همه جالبتر با اعتبار پیش بینی شده در ردیف
601103 ( یارانه سود تسهیلات مالی – موضوع ماده
100 قانون برنامه سوم ) یعنی مبلغ 000/000/000/2 ریال یا 200 میلیون تومان کشور،
قصد تحول در تحقیق و توسعه بخش خصوصی را دارد !
در گزارش عملکرد و تصویر کلان بخش تحقیقات در سالهای 1381
و 1382 تهیه شده توسط دفتر امور پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عبارات
زیر ارائه شده است:
1.
حدود 350 مرکز پژوهشی در کشور به فعالیتهای پژوهشی میپردازند
که 37 درصد آنها در بخش خصوصی فعالیت دارند.
2.
مراکز بخش دولتی عمدتاً بر تحقیقات علوم انسانی، اجتماعی و
کشاورزی متمرکز میباشند، حال آنکه مراکز
بخش خصوصی بر تحقیقات فنی و مهندسی متمرکز شدهاند.
3.
از مسائل و مشکلات بخش تحقیقات، عدم حضور جدی بخش خصوصی و
ضعف حمایت از امر تحقیقات در بخش خصوصی میباشد.
4.
خروج پژوهشگران ارشد دارای توانایی رهبری تیم تحقیقاتی از
کشور در حال وقوع است.
5.
نهادهای غیردولتی نظیر انجمنهای علمی در اثر بی توجهی
مالی، ناکارآمد شدهاند.
حال سئوال اساسی اینست که کدام سازمان و متولی تحقیقات و
فنّاوری باید به این وضع رسیدگی کند؟
در همان ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه، مقرر شده بود
که وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری این وظیفه را عهده دار باشد ولیکن با گذشت بیش
از سه سال این وزارتخانه در کش و قوس سیاسی برای تصویب قانونی در موجودیت خود میباشد
و تحقیق و فنّاوری پیش کش!
راهکار اشتغال پایدار در این فرآیند به فراموشی سپرده میشود
و به راهکارهای صوری و شعاری پرداخته میشود در نتیجه حیف و میل بیتالمال، چیزی
عاید کشور نمیشود.
از این رو پیشنهاد میگردد:
1.
در کوتاه مدت، اعتبار مناسبی برای اجرای ماده 100 اختصاص
داده شود.
2.
تکلیف اجرای مواد قانون برنامه سوم توسعه، (همچون ماده 99
)، هرچه سریعتر روشن شود.
چرا که دنیا منتظر نمیماند تا ما با تعلل و کم توجهی به
مقوله تحقیق و توسعه در کشور، ( استخوان لای زخم گذاشتن )، اشتغال ایجاد کنیم.
منابع:
1.
نشریات مرکز آمار ایران
2.
روزنامه خراسان
3.
گزارشهای اختصاصی موسسه پژوهشی سعادت
4.
گزارش عملکرد اعتبارات پژوهشی دفتر امور پژوهشی در سال
1381
5.
تصویر کلان اعتبارات پژوهشی دفتر امور پژوهشی در سال 1382
6.
قانون برنامه سوم توسعه
در نظم حقوقی کنونی بهمن 1380
7.
مصوبههای مواد 100 و 102 قانون برنامه سوم هیات وزیران
سیستم انبارداری آنلاین
سامانه انبارداری
سیستم انبارداری
سامانه انبارداری آنلاین
سیستم انبار
سامانه انبار
سیستم انبار آنلاین
سامانه انبار
نرم افزار انبارداری آنلاین
نرم افزار انبارداری
انبارداری تحت وب
سیستم انبار تحت وب
سیستم مدیریت چند انبار
کاردکس کالا
کاردکس کالا در انبار
طبقه بندی انبار
مدیریت درخواست های PM
کدینگ کالا
مدیریت درخواست های
کاردکس مالی کالا در انبار
کاردکس مالی
رسید انبار
رسید ورود کالا به انبار
حواله انبار
حواله خروج کالا از انبار
درخواست کالا از انبار
ثبت درخواست از انبار
درخواست خرید کالا
ثبت درخواست خرید کالا
درخواست بازگشت کالا
بازگشت کالا به انبار
انتقالی بین انبارها
جابجائی کالا بین انبارها
رسید انبار مستقیم
ثبت کالا در انبار مستقیم
موجودی کالا در انبار
بروزرسانی خودکار موجودی کالا
نقطه سفارش کالا
نقطه سفارش
نقطه سفارش کالا در انبار
سیستم چند انباره
مدیریت چند انبار
سیستم تحت وب انبار
انبار وب بیس
حسابداری انبار
جانمائی کالا در انبار
افتتاح انبار