بخش سوم: حرفه حسابرسی
غلامحسین دوانی
حسابداری و صنعت همزاد سرمایهداری نوین هستند. اگرچه نام
پاچیولی بعنوان بنیانگذار حسابداری دوطرفه (دوبل) در تاریخ حسابداری ماندگارشده
اما بدون شک آنچه ما امروزه به عنوان حسابداری میشناسیم محصول رشد صنعت و سرمایهداری
در انگلستان بوده است. در سال 1773 در دفترچه راهنمای شهر ادینبورگ نام هفت نفر
حسابدار معرفی شده بود و در سال 1854 در همین شهر بنا به فرمان سلطنتی جامعه
حسابداران تشکیل شد که بعدها در سال 1862 در انگلستان قانونی به نام «دوست
حسابدار» در مورد ورشکستگی شرکتها به تصویب رسید. به طوری که دفاتر و اسناد
شرکتهایی که ورشکسته میشدند باید توسط «حسابداران دوست» رسیدگی میشدند. در تداوم
همین وضعیت در سال 1880 انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز تشکیل شد. حسابداری
در امریکا پیامد اولین مهاجران انگلیسی بود به طوری که در سال 1886 جیمز آینون
حسابدار از لندن به نیویورک وارد شد و با همکاری هفت نفر از همکاران خود «انجمن
حسابداری عمومی امریکا» را در سال 1887 تاسیس کردند. این انجمن شامل هشت امریکایی
و دو نفر بریتانیایی بودند.
بعدها در تداوم همین پیامد حرفه حسابرسی در امریکا و
انگلستان و سپس در اروپا و کانادا به چنان مرتبتی دست یافت که امروزه عنوان "
حسابدار رسمی " به عنوان یک ویژگی به شمار میرود. علیرغم سابقه بیش از 80 سال حرفه حسابداری در ایران متأسفانه تاکنون هنوز جایگاه و منزلت
حسابرسان( حسابداران رسمی) در کشور شناخته نشده است.
تا مدتی پیش هنر یا علم بودن حسابداری مجادلات قلمی
فراوانی را ببار میآورد و سپس موضوع «شغل یا حرفه بودن حسابرسی» بعنوان یک مبحث
کلیدی و محوری و در آستانه هزار? سوم مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان به موضوع یک مهم
در دستور روز حرفه قرار گرفته است. بیشک تاریخ حرفه حسابداری در کشورهای پیشرفته حدود
یکصدوپنجاه سال قدمت دارد. اما از آنجا که بطور عمومی ما یک قرن عقبتر از جوامع پیشرفته
هستیم موضوع حسابرسی و حرفه حسابداری در دهه اخیر شدت یافته در حالیکه حرفه
حسابرسی همچون حرف پزشکی و وکالت حداقل از سالهای 1328 در ایران مطرح بوده اما
بدلیل قانون گریزی حاکمیت این رشته مورد بی مهری دولتهای وقت قرار گرفته است.
بررسیهای تحقیقی نشان میدهد که. در حرف وکالت، پزشکی و حسابرسی فصل مشترک فراوانی
دارند که عبارتند از:
1- منافع عموم
2- عدم تناسب حقالزحمه با فعالیت حرفهای
3- اولویت اخلاق حرفهای بر نتیجه فعالیت
4- استقلال
بنظر میرسد همین ویژگیها و به ویژه درگیر بودن اعضای این
حرف با منافع عمومی باعث شد که اساسنامههای این سه حرفه بوسیله دولت تصویب
گردد(اساسنامه کانون وکلا، اساسنامه نظام پزشکی و اساسنامه جامعه حسابداران رسمی
ایران). دولتها مدعی هستند که بوسیله خلق اساسنامههای این سه حرفه قدرتهای
قانونی و اثر بخشی بوجود میآورند که هدف آن حفظ منافع و مصلحت عمومی است زیرا این
سه حرفه نیازی به حمایت دولت ندارند، زیرا منافع این حرفهها باید از سوی دیگران
حمایت شود. مثلاً مردم به گزارشات حسابرسان اعتماد میکنند و متقابلاً حسابرسان
باید در پرتو مسئولیتهای اجتماعی خود بهترین کیفت گزارشگری را ارائه نمایند و در
صورت تخلف یا قصور و بر اساس اساسنامههای حرفهای ممکن است کارت اشتغال حرفهای
آنان لغو و یا باطل گردد. واژه مسئولیتهای اجتماعی حسابرسان صرفاً در قالب رعایت
موارد زیستمحیطی خلاصه نمیشود. متاسفانه در جوامع سرمایهداری کوشش بسیاری بعمل
آمده تا اصول اخلاق حرفهای حسابرسان در چارچوب مسئولیتهای اجتماعی صرفاً در موارد
زیست محیطی خلاصه شود در حالیکه اصول بینالمللی
مسئولیتهای اجتماعی موارد متعددی نظیر رعایت حقوق بشر، حقوق کار و امور اجتماعی،
حقوق مالیاتی، رعایت استانداردهای زیستمحیطی و... را به عنوان حوزه مسئولیتهای
اجتماعی معرفی میکند. بطور مشخص سال گذشته موسسه حسابرسی دیلویت (بزرگترین موسسه
حسابرسی جهان) بعلت پذیرش صاحبکاری که ضد حیوانات بود مورد سرزنش و شماتتحرفهای
قرار گرفت و یا در حال حاضر حسابرسانی که بنگاههای اقتصادی را در چین و هندوستان
حسابرسی میکنند بدلیل عدم افشای نقض مقررات سازمان بین المللی کار و تامین اجتماعی کارگران و نقض مقررات بکار گماری کودکان و حداقل مزد
مورد سئوال قرار دارند! در رعایت موازین حقوق بشر و مسئولیتهای اجتماعی همانطوریکه
پزشکان از همکاری درشکنجه و یا همکاری با زندانبانان ممنوع هستند، حسابرسان مستقل
نیز باید از همکاری با بنگاههائی که آلوده به نقض حقوق بشر، نقض حقوق کارگری و یا
...هستند خودداری کنند و بر اساس شیوه مشتریگزینی از مشتریان آلوده به مسائل
سیاسی- اقتصادی پرهیز کنند. با چنین اوصافی بنظر میرسد حوزه مسئولیتهای اجتماعی
حسابرسان حداقل دارای موارد ذیل خواهد بود:
1- حوزه مسائل حقوق بشر
2- حوزه مسائل زیستمحیطی
3- نقض حقوق کارگری و تامین اجتماعی
4- مبارزه با فساد و پول شوئی
افزایش موارد استفاده و شمار استفادهکنندگان از اطلاعات
مالی واحدهای اقتصادی، هدف حسابرس را ارتقا داده و به آن نقش اجتماعی بخشیده است.
چنین نقشی ایجاب میکند که درستی اطلاعات مالی واحدهای اقتصادی و رعایت
استانداردهای حسابداری در تهیه صورتهای مالی به وسیله اشخاص دیگری به جز اشخاص و
مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه، رسیدگی شود. تجارب طولانی در جهان و ایران روشن
ساخته است که حسابرس حرفهای مستقل، شایستهترین شخص برای اظهارنظر درباره درستی
تهیه و ارائه گزارشهای مالی واحد اقتصادی است. شایستگی حسابرس حرفهای مستقل از آن
روست که وی حسابرسی را طبق استانداردهای حسابرسی انجام میدهد و اصول آئین رفتار
حرفهای معینی که متضمن استقلال، درستکاری، بیطرفی، صلاحیت و مراقبتحرفهای،
رازداری، رفتار حرفهای، اصول و ضوابط فنی است، را رعایت میکند. اندیشه استفاده
از خدمات حسابرسان مستقل در حسابرسی واحدهای اقتصادی در ایران نیز سابقهای دیرپا
دارد. قانون تجارت سال 1311 انتخاب بازرس و رسیدگی به حسابهای شرکتهای سهامی را
الزامی کرد. قانون مالیات بر درآمد سال 1328 برای اولین بار استفاده از خدمات
حسابداران خبره در امر حسابرسی مالیاتی را عنوان کرد. در قانون مالیاتی سال 1335
این الزام قانونی تکرار شد. قانون مالیاتهای مستقیم سال 1345 زمینه را برای تشکیل
کانون حسابداران رسمی فراهم ساخت. اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال 1347 موضوع
حسابرسی شرکتهای سهام را مطرح کرد. قانون تشکیل سازمان حسابرسی در سال 1362 این
سازمان را به عنوان مرجع تخصصی و رسمی تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی
معرفی کرد. در سال 1372 نیز قانون استفاده از خدمات حسابداران رسمی و متعاقب آن
آئیننامه تعیین صلاحیت و چگونگی انتخاب حسابداران رسمی در سال 1374 و اساسنامه
جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1378 به تصویب رسید. برغم الزامات قانونی یاد
شده و پیشرفتهای چشمگیری که حرفه حسابداری در کشور داشته، این حرفه هنوز جایگاه
درخور را نیافته و تا ایجاد یک نظام حرفهای قوی حسابداری در جهت اعمال نظارت مالی
بر واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی و حصول اطمینان از قابل اطمینان بودن
صورتهای مالی واحدهای مزبور در جهت حفظ منافع عمومی، گامهای چندی باقی است. تصویب
آئیننامه چگونگی استفاده از خدمات و گزارشهای حسابداران رسمی زمینه را به گونهای
بیسابقه برای ایجاد نظام مستقل حرفهای حسابداران فراهم ساخته است. به موجب این
آئیننامه:
·
صورتهای مالی که
فاقد گزارش حسابدار رسمی باشد، معتبر نیست،
·
استفاده از تسهیلات دولتی و عمومی منوط به ارائه گزارش
حسابدار رسمی است،
·
رعایت
استانداردهای حسابداری و حسابرسی و آئینرفتار حرفهای الزامی است،
·
گزارش حسابرسی
مالیاتی حسابدار رسمی توسط ماموران تشخیص مالیات پذیرفته میشود (ماده 272 قانون
مالیاتهای مستقیم)
·
گزارش حسابدار
رسمی در موارد متعددی از جمله تعیین مبالغ مشمول کسر حق بیمه تامین اجتماعی، تعیین
حقوق و عوارض دولتی و عمومی، رسیدگی به تعهدات ارزی، وقراردادهای نفتی بیع متقابل
و ...
باید مبنای تشخیص دستگهای ذیربط قرار گیرد و در صورت
استنکاف دستگاههای دولتی و عمومی از این امر
موضوع بعنوان تخلف تحت پیگرد قضایی قرار گیرد.
با چنین اوصافی در شرایطی که هزار? سوم را دهه حکمرانی خوب
یا برقراری نظامهای پاسخگوئی و مسئولیت نامیدهاند حسابرسی به عنوان یکی از ارکان
نظام پاسخگوئی و مسئولیت نقش ارزندهتری برعهده خواهد داشت. بهمین علت در ایران هم
دولت باید با استفاده از ابزارهای قانونی محدوده عملکرد حسابرسی را توسعه بخشد و
نظارت مالی و کنترل عملکرد بخشهای دولتی را از طریق حسابرسی کارا دنبال نماید زیرا
در صورتیکه امر حسابرسی فراگیر شود نتیجه طبیعی آن بهینهسازی منابع و تخصیص اصولی
و به جا و بموقع بودجه در اموری خواهد بود که باعث توسعه و آبادانی کشور خواهد شد.
بنابراین وقتی قانونگذار عدم ارائه گزارش حسابرسی را در هیچ مرجعی قابل قبول نمیداند
سازمان امور مالیاتی، وزارت امور اقتصادی و دارائی و شبکه بانکی کشور که با بیتالمال
اداره میشوندنمیتوانندصورتهای مالی واحدهائی را که الزام به ارائه گزارش حسابدار
رسمی دارند قبول مینماید!
اگر قرارست نظام پاسخگوئی و مسئولیت و سیستم حکمرانی خوب
در کشور پیاده شود هیچ توجیهی جهت عدم اجرای مفاد مصوبات قانونی وجود ندارد زیرا
اجرای قانون تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نیز از جمله مسائلی هستند که
بدون گزارشات حسابدار رسمی امکانپذیر نخواهد شد.کم بها دادن یا بی توجهی به
گزارشات حسابرسی موجب هدر دادن بیت المال
و هزینه کردن منابع مالی کشور در مصارفی
بلااستفاده خواهد شد.
رویدادهای تاریخی حرفه حسابداری در ایران
رویداد
|
تاریخ
|
انتخاب بازرس (مفتش) برای رسیدگی به
حسابها و اسناد مدارک شرکت
|
1310 (تصویب قانون تجارت)
|
اجازه استفاده از خدمات حسابداران حرفه
ای در امور مالیاتی
|
1326 (اصلاحیه قانون مالیاتها)
|
پذیرفتن نتیجه رسیدگی محاسبین قسم
خورده در مورد حساب یا ترازنامه بازرگان یا شرکتها برای تشخیص مالیات
|
1328 و 1335 (تصویب قانون مالیات بر درآمد)
|
تصویب آیین نامه تشکیل انجمن محاسبین
قسم خورده
|
1340
|
تشکیل نخستین جامعه حسابداران قسم
خورده
|
1341
|
تصویب اساسنامه انجمن قانونی محاسبین
قسم خورده
|
1342
|
تاسیس انجمن حسابداران ایران
|
1343
|
اجازه تشکیل کانون حسابداران رسمی
|
1345 (تصویب قانون مالیاتهای مستقیم)
|
تصویب آیین نامه نحوه انتخاب حسابداران
رسمی
|
1346
|
الزام به استفاده از گزارش حسابداران
رسمی
|
1347 (اصلاحیه قانون تجارت)
|
تصویب آیین نامه اجرایی تعیین اشخاص
مجاز برای بازرسی شرکتهای سهامی عام
|
1349
|
تشکیل شرکت سهامی حسابرسی
|
1350
|
الزام به استفاده از گراش حسابداران
رسمی / تصویب اساسنامه کانون حسابداران رسمی
|
1351
|
تشکیل موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی
ایران و سازمان برنامه و بودجه
|
1359
|
تصویب قانون تشکیل سازمان حسابرسی
|
1362
|
تصویب اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی
|
1366
|
تصویب قانون استفاده از خدمات تخصصی و
حرفه ای حسابداران رسمی
|
1372
|
تصویب آیین نامه تعیین صلاحیت حسابدارن
رسمی
|
1374
|
تصویب اساسنامه جامعه حسابداران رسمی
ایران
|
1378
|
تصویب آیین نامه چگونگی استفاده از
خدمات و گزارشهای حسابداران رسمی
|
1379
|
تصویب دستورالعمل نحوه برگزاری
انتخابات شورای عالی جامعه حسابداران رسمی
|
1379
|
معرفی اولین گروه حسابداران رسمی و
برگزاری نخستین مجمع عمومی جامعه حسابداران رسمی ایران
|
1380
|
تقویم حسابداری در آمریکا
1887 ایجاد اولین تشکیل حرفهای
1896 قانونی شدن حرفه حسابداری
1899 اولین زن حسابدار رسمی (CPA)
1900 تاسیس مدرسه عالی بازرگانی در دانشگاه نیویورک (NYU)
1902 الزام شرکتها به انتشار گزارشهای سالانه حسابرسی شده
1905 پیداش منزلت حرفهای برای حسابداری
انتشار مجله ژورنال آواکانتنسی (Journal
Of Accountancy)
1913 وضع مالیات بر درآمد دولت مرکزی (فدرال)
1914 توجه بیشتر دولت به گزارشگری مالی و حسابرسی در وضع
قوانین
1916 تشکیل انجمن مدرسان حسابداری
1917 انتشار اولین بولتن حسابداری فدرال رزور (Federal
Reserve)
1920 ساختار جدید انجمن حسابداران رسمی
1921 حسابدار رسمی (CPA)
شدن اولین غیرآمریکائی
1923 تعیین جایزه برای بالاترین رتبهها در امتحان حسابدار
رسمی (CPA)
1924 به رسمیت شناختن حسابداران رسمی (CPAs)
به وسیله هیات استیناف مالیاتی
1926 اجباری شدن شرط داشتن لیسانس برای گذراندن امتحان
حسابدار رسمی (CPA)
1929 بحران اقتصادی
اهمیت یافتن کنترلهای داخلی
1930 شرکت کردن حرفه حسابداران در مطالعه بازار با تشکیل
یک کمیته
1931 دعوای حقوقی در یک دادگاه علی، تعهدات ناشی از سهلانگاری
یا تقلب حسابران را تعریف میکند
جذابیت ماشین و رادیو موجب کاهش شمارگان مجلهها میشود و
مجله (Journal Of Accountancy) را با بحران رو به رو میسازد
1932 شکلگیری مرجع تدوین استانداردهای حسابداری
1933 تشکیل انجمن زنان دارای مدرک حسابدار رسمی (CPA)
1934 ایجاد کمیسیون اوراق بهادار (SEC)
تشکیل صندوق تعاون انجمن حسابداران رسمی (CPA)
1936 انتشار مقررات مربوط به صورتهای مالی به وسیله فدرال
رزرو (Federal Reserve)
مشخص شدن سوابق تحصیلی مورد نیاز برای حسابداران
1938- کمیسیون اوراق بهادار (SEC)
اختیار خود برای تدوین استانداردهای حسابداری را به انجمن حسابداران آمریکا (AIA)
واگذار میکند.
ناتوانی حسابداران رسمی (CPAs)
در کشف تقلب در پرونده اختلاس شرکت مک کسون و رابینز ( Mckesson & Robins)
برای اولین بار حرفه حسابداری را معرض افکار عمومی قرار داد.
1939 اولین استانداردهای حسابرسی
1957 تغییر نام انجمن حسابداران آمریکا (AIA)
به انجمن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA)
1959 تشکیل هیات اصول حسابداری (APB)
1962 معافیت مالیاتی در سرمایهگذاری
مناقشه هیات اصول حسابداری (APB)
با کمیسیون اوراق بهادار (SEC)
1965 حسابداران رسمی طبق قانون مجاز به رسیدگی مالیاتی میشوند.
1970 ورشکستگی شرکت پن سنترال (Pen
Central) اثر بخشی نهادهای تنظیم مقررات و همچنین حسابرسان را زیر سئوال
میبرد.
1971 سال تشکیل کمیتههای عالی: کمیته ویت (The
Wheat Committee) کمیته تروبلاد (The True blood Committee)
و کمیسیون کوهن ( The Cohen Commission)
اجباری شدن الزامات آموزش حرفهای مستمر ( CPE)
1973 هیات استانداردهای حسابداری مالی ( FASB) جایگزین هیات اصول حسابداری (APB) میشود.
1977 تقویت مقررات حرفهای با تشکیل بخش مقررات بورس اوراق
بهادار (SECPS) و بخش مقررات شرکتهای خصوصی (PCPS)
1979 انتشار اولین بیانیه استانداردهای خدمات حسابداری و
بررسی (SSARS)
1982 لغو مقررات مربوط به الزام افشای خدمات غیرحسابرسی
انجام شده به وسیله حسابرسان (ARS250)
1984 هیات استانداردهای حسابداری دولتی (GASB)
جایگزین شورای ملی حسابداری دولتی (NCGA) میشود.
اجباری شدن حسابرسی جامع و مجزا برای کمکهای دریافتی
دولتهای ایالتی و محلی از دولت مرکزی
1985 برگزاری سمینار حسابداری در کنگره آمریکا و طرح بیش
از 20 دیدگاه
1987 انتشار گزارش کمیسیون تردوی (
Tread way Commission) برنامهریزی برای بازسازی استانداردهای
حرفهای
1990 انتشار گزارشات Smith|
Turnball| greenbury| casdbury ، تحول
ساختاری در سیستمهای کنترلهای داخلی و نقش هیات مدیره بنگاههای اقتصادی فراهم
آورد.
2001 تصویب قانون آئیننامه حاکمیتی شرکتها در اروپا
2002 تصویب قانونساربنزآکسلی
منبع: نشریه حسابرس انتشارات سازمان حسابرسی
سیستم انبارداری آنلاین
سامانه انبارداری
سیستم انبارداری
سامانه انبارداری آنلاین
سیستم انبار
سامانه انبار
سیستم انبار آنلاین
سامانه انبار
نرم افزار انبارداری آنلاین
نرم افزار انبارداری
انبارداری تحت وب
سیستم انبار تحت وب
سیستم مدیریت چند انبار
کاردکس کالا
کاردکس کالا در انبار
طبقه بندی انبار
مدیریت درخواست های PM
کدینگ کالا
مدیریت درخواست های
کاردکس مالی کالا در انبار
کاردکس مالی
رسید انبار
رسید ورود کالا به انبار
حواله انبار
حواله خروج کالا از انبار
درخواست کالا از انبار
ثبت درخواست از انبار
درخواست خرید کالا
ثبت درخواست خرید کالا
درخواست بازگشت کالا
بازگشت کالا به انبار
انتقالی بین انبارها
جابجائی کالا بین انبارها
رسید انبار مستقیم
ثبت کالا در انبار مستقیم
موجودی کالا در انبار
بروزرسانی خودکار موجودی کالا
نقطه سفارش کالا
نقطه سفارش
نقطه سفارش کالا در انبار
سیستم چند انباره
مدیریت چند انبار
سیستم تحت وب انبار
انبار وب بیس
حسابداری انبار
جانمائی کالا در انبار
افتتاح انبار