تبلیغات
در اینترنت موانع و راهکارها
تهیه کننده : علی لعلی
کارشناس مهندسی مکانیک
کارشناس ارشد مدیریت گرایش تجارت
الکترونیک
مبتکر نمونه سال 82
مدیریت شرکت خدمات فنی و
مهندسی ایستا افزار به عنوان واحد نمونه سال 1381
تبلیغات و اینترنت :
تبلیغات عبارت است از ارتباط و معرفی غیر
شخصی محصول یا خدمات از طریق حاملهای مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسات
انتفاعی یا غیر انتفاعی یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند . وظیفه شرکت
ها به تولید کالاهای خود محدود نمی شود همچنین ایشان باید مصرف کنندگان را نسبت به
مزایای کالاهای خود آگاه کرده و نیز در اذهان مصرف کنندگان جایگاه مناسب و درخوری
برای کالاهای خود ایجاد کنند ، یک هدف تبلیغاتی یک وظیفه ارتباطی خاص است که باید
ظرف مدت زمانی خاص و یا مخاطبین هدف خاص برقرار گردد . اهداف تبلیغاتی را می توان
بر اساس غرض از تبلیغات تقسیم کرد . غرض از انجام تبلیغات ممکن است خبر کردن ،
متقاعد کردن یا یادآوری باشد .
اهداف تبلیغات
|
تبلیغات خبری
|
معمولا این نوع تبلیغ در مرحله اولیه
محصولی که وارد بازار شده است استفاده می کنند وقتی محصول برای اولین بار در
بازار بخواهد وارد شود از این نوع تبلیغ استفاده می شود .
|
تبلیغات متقاعد کننده
|
وقتی محصولی در بازار شناخته شد می
توان با این نوع تبلیغ مردم را با کیفیت یا دیگر قابلیتهای محصول آشنا کرد مثلا
شرکت سونی بعد از مقبولیت بازار در مورد دستگاههای پخش CD
کوشید مصرف کنندگان را از کیفیت آن مطمئن نماید .
|
تبلیغات یادآوری
|
معمولا زمانی از این تبلیغات استفاده
می شود که محصول در بازار شناخته شده باشد و فقط جهت یادآوری به مردم از این
تبلیغات استفاده می شود . مانند کوکاکولا
|
عبارت آگهی در تبلیغات و استفاده از
بنرها در اینترنت :
عبارت آگهی که قسمت اصلی متن آگهی را
تشکیل می دهد باید بسیار ساده اما متقاعد کننده باشد علاوه بر این سه رکن تصویر ،
عنوان و عبارت بندی آگهی باید با هم کاملا هماهنگ باشند حتی پس از احراز همه این
شرایط :
فقط 50 % مخاطبینی
که با یک آگهی برجسته روبرو می شوند به آن توجه می کنند حدود 30 % مخاطبینی که
آگهی را دیده اند فقط نکات اصلی عنوان آن را به خاطر می آورند تقریبا 25 % فقط اسم
تبلیغ کننده را به یاد می آورند و فقط کمتر از 10 % مخاطبین قسمت اعظم عبارات آگهی
را می خوانند.
استفاده درست و صحیح از بنرهای تبلیغاتی
در اینترنت می تواندبسیار سودمند باشد اما به شرطی که از عنوان ، تصویر و عبارت
درستی در آن استفاده شود مردم با بنرهایی که بالای سایت ظاهر شده و پر رنگ و متحرک
باشند حساسیت نشان داده و معمولا آنها را حذف یا نادیده می گیرند بنابراین استفاده
صحیح از سه رکن آگهی در بنرها می تواند بسیار مفید باشد به طوریکه یک واحد تجاری
در اینترنت هر ساله بیش از 60000 دلار را صرف تبلیغ به روش بنر می کند و آگهی های
بنر به شدت هدف گیری شده را
پیش روی 6000000 نفر قرار می دهد شرکت
مورد نظر در این فضا بیش از 200000 دلار درآمد از طریق فروش اینترنت دارد و هر بار
بین 4 تا 6 درصد بازدید کنندگان افزایش پیدا می نمایند . جهت مشاهده بنرهایی که به
صورت که به ضورت استاندارد و طبیعی جهت تبلیغات ساخته شده اند می توانید به سایت
زیر مراجعه کنید .
http://www.marketingtips.com/newsletter/issue35/bannerexample.htm
روش تبلیغاتی دهان به دهان از طریق
اینترنت :
به گزارش BBC
یک مطالعه تجربی نشان داده است که پیامهای الکترونیکی ( ایمیل )تنها پس از 5 تا 7
بار دست به دست شدن تقریبا به همه کاربرانی که به ایمیل دسترسی دارند می رسد در
این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد که یک ایمیل را برای آن دسته از دوستان ،
اقوام و همکارانی که فکر می کنند به یک دریافت کننده انتهایی و ناشناس که به طور
تصادفی انتخاب شده بود نزدیکتر است ارسال کنند این مطالعه در واقع نمونه نوین یک
تجربه بدیع است که در دهه 1960 برای محک زدن مثل معروف (( دنیا جای کوچکی است ))
انجام شد در آن مطالعه استنلی میلگرام روانشناس اجتماعی از افرادی که به طور
تصادفی در غرب میانه آمریکا انتخاب شده بودند خواست کمک کننده نامه ای را بدون
استفاده از شبکه پستی به دست یک مبادله کننده سهام در شهر بوستون در شرق آمریکا
برسانند از شرکت کنندگان خواسته شد نامه ها را به دوست کسانی که خوبی می شناسند و
از روابط اجتماعی خوبی برخوردارند بسپارند شاید نامه به مقصد نزدیک تر شود . آن
مطالعه نشان داد که تقریبا همه افراد از طریق شش دوست یا آشنا با سایر مردم ارتباط
دارند به عنوان مثال Hotmail به زیر نامه
های الکترونیکی مشخصی که برای دوستش نامه ارسال می کند آورده است : نامه
الکترونیکی رایگان شخصی خودتان را از MSN Hotmail
در این آدرس دریافت دارید: http://www.hotmail.com آن رفیق با
خودش این طور می اندیشد : من می توانم یک اشتراک پست الکترونیکی رایگان از MSN
Hotmail بگیرم . بدیهی است که آنها شرکت معروفی هستند چون دوست من در
اینجا یک اشتراک پست الکترونیکی دارد فکر می کنم بهتر است من هم این کار را بکنم
بنابراین روی دکمه ارتباط با Hotmail را فشار می
دهد و اشتراک پست الکترونیک کاملا شخصی خودش را دریافت می دارد . کاربران Hotmail
هر کدام و در هر زمان با فرستادن نامه آن را تبلیغ می کنند . البته سیستم های
دیگری نیز در اینترنت نیز از این روش جهت تبلیغات استفاده کرده اند . YAHOO
نیز از این روش دهان به دهان استفاده می کند .
اشانتیون های
اینترنتی و نقش تبلیغاتی آنها :
نتیجه یک بررسی متاخر نشان می دهد که 63
درصد از تمام مصرف کنندگان مورد بررسی یکی ازاین اقلام تبلیغاتی را به تن یا همراه
داشته اند . بیش از 75 درصد افراد مورد بررسی که یکی از این کالاها را داشته اند
پیش از اینکه کالای همراه خود را به مصاحبه کننده نشان دهند نام تبلیغ کننده را به
خاطر آورده اند در این راستا اشانتیون های اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی
نیستند بسیاری از شرکت ها بر روی اینترنت بر روی سایت های خود موسیقی ، کتاب و نرم
افزارهای رایگان می گذارند تا کاربران از این
اشنتیون های رایگان استفاده نمایند .
نقش نمایشگاههای مجازی و واقعی در پیشبرد
تبلیغات :
نمایشگاههای تجاری به شرکتها کمک می کنند
تا به مشتریان بالقوه بسیاری دست یابند مشتریان بالقوه ای که دسترسی به آنها با
استفاده از کارکنان فروش مقدور نیست . حدود 90 درصد بازدیدکنندگان نمایشگاهها
فروشندگان شرکت را برای اولین بار ملاقات می کنند یک بازدید کننده در ظرف دو روز
به طور متوسط فقط 8 ساعت به بازدید نمایشگاه اختصاص می دهد و متوسط زمانی که صرف
هر غرفه می شود حدود 22 دقیقه است حدود 85 درصد از بازدید کنندگان تصمیم درباره
خرید یکی یا دو تا از کالاهای موجود در نمایشگاه را در همان محل نمایشگاه اتخاذ می
کنند ، بازاریان صنعتی ممکن است تا 35 درصد بودجه تبلیغات پیشبردی سالانه خود را
به نمایشگاههای تجاری اختصاص می دهند اما در صورت به وجود آوردن یک نمایشگاه مجازی
با یک درصد بودجه تبلیغات می توان نمایشگاه مجازی دائمی به وجود آورد ، در
نمایشگاههای مجازی این قابلیت وجود دارد که یک شخص بتواند دقیقا تمامی محصولات و
کالاها را در نمایشگاه مشاهده کند و حتی در بعضی نمایشگاهها یک شخص می تواند با
دوست خود در زمانی مشخص در محل نمایشگاه قرار گذاشته و با هم نمایشگاه را مشاهده
نمایند جهت نمونه نمایشگاه مجازی می توان به سایت
مراجعه نمود .
درآمدهای تبلیغاتی در اینترنت :
بر اساس براورد شرکت Jupiter
communication درآمد ناشی از تبلیغات در اینترنت در سال 1998 حدود 6/14 میلیارد
دلار بوده است این پدیده در سال 1994 وجود نداشت و با ظهور آن رشد بسیار سریعی
داشت به نحوی که درآمد تبلیغات در سال 1999 حدود 102 میلیارد دلار شد پیش بینی می
شود در سال 2003 جمع کل درآمد حاصل 1/0 تبلیغات از مرز 500 میلیارد دلار فراتر رود
البته مبلغ پیش بینی ها در این حوزه بسیار متنوع و متفاوت است آنچه حتمی است این
است که درآمد ناشی از تبلیغات با سرعت در حال رشد است گر چه سهم هزینه های تبلیغات
در اینترنت حدود 17 درصد کل 600 میلیارد دلار هزینه تبلیغاتی تنها در آمریکاست اما
شتاب رشد این حوزه در سال 2001 از سهم تبلیغات رادیو فراتر رفت .درآمدهای تبلیغات
موجب حمایت از سایت های نشریات ، جستجوگرها و دیگر آدرس هایی که خدمات با ارزش در
اینترنت ارائه می کنند شده است جدول زیر لیست 10 سایت معروف را نشان می دهد که
بیشترین درآمد تبلیغاتی را داشته اند این 10 سایت تقریبا 8/25 درصد از کل درآمدهای
تبلیغاتی در وب را به خود اختصاص داده اند در این میان شرکت Netscape
رشد چشم گیری داشته است 75 درصد کل درآمد این شرکت از تبلیغات تامین می شود .
Rank
|
Web
site
|
Third
Q uarter 1999 billions
|
Year
to Date billions
|
1
|
Netscape
|
2.8
|
6.1
|
2
|
YAHOO
|
1.9
|
3.8
|
3
|
Go.com
|
1.7
|
3.7
|
4
|
Excite
|
1
|
2.4
|
5
|
Lycos
|
1.1
|
2.3
|
6
|
Cinet
|
1
|
2.1
|
7
|
Web
crowler
|
1
|
1.7
|
8
|
Zd
net
|
0.7
|
1.8
|
9
|
Magellan
|
0.6
|
1.0
|
10
|
E
spnetspootszone
|
0.5
|
1.4
|
با بیشترین درآمد تبلیغاتیWebسایتهای
مقایسه و انتخاب تبلیغات در بین انواع
رسانه ها :
طرح رسانه باید از جمعیت قابل دسترس ،
فراوانی و تاثیر انواع اصلی رسانه ها آگاهی داشته باشد در جدول زیر رسانه های
تبلیغاتی به صورت خلاصه ارائه شده اند انواع رسانه های اصلی شامل :
اینترنت ، روزنامه ، تلوزیون ، پست ،
رادیو ، مجلات و وسایل بین راهی می باشد .
وسیله
|
میلیارد
|
درصد
|
برآورد هزینه
|
مزایا،انعطاف
|
معایب
|
روزنامه
|
2/31
|
4/26%
|
5/36دلار برای یک صفحه ایام هفته
شیکاگوتوییدن
|
قابلیت انعطاف ، پوشش بازار محلی ، قابل اعتماد ،
مقبولیت عمومی
|
دوام اندک ، کیفیت چاپ نه چندان مطلوب
، عبور سریع مخاطبین
|
تلوزیون
|
7/25
|
8/21%
|
1500دلار برای هر 30ثانیه در ساعت اصلی
شیکاگو
|
ترکیب صدا ، تصویر و متحرک جاذبه برای
حواس توجه و دسترسی قابل توجه
|
هزینه زیاد ، شلوغی ، دید زودگذر
، گزینش ضعف مخاطبین
|
پست
|
1/21
|
9/17%
|
1800دلاربرای نام و نشانی 40000 دامپزشک
|
گزینش عالی ، انعطاف پذیری عدم وجود
آگهی رقابتی در همین وسیله امکان اختصاصی کردن
|
هزینه نسبتا زیاد ، احتمال دور انداختن
|
رادیو
|
8/7
|
6/6%
|
700دلار برای یک دقیقه در پایان ساعت از
شبانه روز شیکاگو
|
استفاده عمومی ، امکان گزینش عالی از
نظر جغرافیایی و جمعیت شناختی،هزینه مناسب
|
سمعی بودن صرف ، توجه کمتر با آن نسبت
به تلوزیون ، عبور سریع ، چندگانه بودن نرخ
|
مجلات
|
1/6
|
2/5%
|
100980 دلار برای یک صفحه 4 رنگ در نیویورک
|
گزینش عالی از نظر جغرافیایی و جمعیت
شناختی اعتبار و پرستیژ ،چاپ با کیفیت ، دوام زیاد،دید دیرگذر مطلوب
|
زمان خرید آگهی طولانی است ، تیراژ بلا
استفاده وجود دارد ، تخمینی برای مکان آگهی در مجله وجود ندارد
|
بین راهی
|
1/1
|
9/0%
|
25500دلار در ماه برای 71 عدد تابلو در
منطقه شهری شیکاگو
|
انعطاف پذیری ، روئیت زیاد ، هزینه کم
رقابت اندک
|
امکان گزینش مخاطبین وجود ندارد ،
محدودیت ابتکار
|
اینترنت
|
1994
صفر
1998 6/14
1999 1002
2003 500
|
0
17%
75%
|
|
هزینه کم ، دسترسی زیاد ، استفاده از
ابتکارات زیاد بودن
تبلیغات و سرعت پخش تبلیغات
|
استفاده کمتر از مخاطبین محلی و منطقه
ای ، استفاده از دانش تخصصی بالا جهت تبلیغات ، رقابت زیاد
|
درآمد فروش از طریق اینترنت :
فروش از طریق اینترنت دارای مزایا و
معایبی مختلف می باشد ، بر روی اینترنت هزینه ها بسیار پایین بوده و این باعث می
شود شرکتهای زیادی تبلیغات خود را از طریق اینترنت انجام دهند . در اینترنت
کاربران نسبت به دیگر رسانه ها بسیار بالا می باشند و سرعت پخش تبلیغات زیاد می
باشد بنابراین تبلیغات بر روی اینترنت برای بعضی محصولها مناسب و برای برخی
نامناسب است به طور مثال اگر محصولی فقط بازار محلی مشخصی دارد تبلیغات اینترنتی
برای آن کالا نامناسب می باشد ، در جدول زیر درآمد فروش از طریق اینترنت به تفکیک
نوع کالا آمده است که با بررسی این جدول می توان درک بهتری از تبلیغات بر روی
اینترنت با توجه به نوع محصول پیدا نمود .
Market
sigment
|
1999
(billions)
|
2000
(billions)
|
2001
(billions)
|
2002
(billions)
|
2003
(billions)
|
محصولات
کامپیوتری
|
1.228
|
2.105
|
3.608
|
6.184
|
10.600
|
حمل
و نقل مسافرتی
|
0.961
|
1.579
|
2.594
|
4.262
|
7.003
|
تفریحات
|
0.733
|
1.250
|
2.132
|
3.636
|
6.201
|
Apparel
|
0.23
4
|
0.322
|
0.443
|
0.610
|
0.839
|
هدیه
و گل
|
0.386
|
0.658
|
1.
122
|
1.913
|
3.262
|
مواد
غذایی و نوشیدنی
|
0.227
|
0.336
|
0.497
|
0.736
|
1.089
|
Other دیگر موارد
|
0.221
|
0.329
|
0.490
|
0.730
|
1.081
|
Total کل
|
3.990
|
6.579
|
10.886
|
18.071
|
30.081
|
با توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از
یک سو و ضرورت استفاده از راهکارها و فرصت های جدید از طریق تجارت الکترونیکی و
تبلیغات اینترنتی از سوی دیگر آشنایی مدیران و کارشناسان و متخصصین در سازمانها با
ابزارها و روشهای جدید در به کارگیری آنها جهت توسعه سازمان و استفاده از فرصت های
جدید در زمینه تبلیغات امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .
منابع و مراجع
(1)
فیلیت کاتلر ،
گری آرمسترانگ (1991) ، ترجمه بهمن فروزنده ، اصول بازاریابی ، چاپ فروزنده تهران
آتروپات ، 1379
(2)
دکتر احمد روستا
، دکتر داور ونوس ، دکتر عبدالحمید ابراهیمی ؛(1380) ، مدیریت
بازاریابی،تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)1380
(3)
دکتر محمود زرگر
(1380) مدل های راهبردی و راهکارهای تجارت در اینترنت ، تهران : بهینه 1380
[1]
http//www.hotmail.com
[2]
http//www.marketingtips.com
[3]
http//ecommerce.internet.com
[4]
http//www.marketigresource.com
سیستم انبارداری آنلاین
سامانه انبارداری
سیستم انبارداری
سامانه انبارداری آنلاین
سیستم انبار
سامانه انبار
سیستم انبار آنلاین
سامانه انبار
نرم افزار انبارداری آنلاین
نرم افزار انبارداری
انبارداری تحت وب
سیستم انبار تحت وب
سیستم مدیریت چند انبار
کاردکس کالا
کاردکس کالا در انبار
طبقه بندی انبار
مدیریت درخواست های PM
کدینگ کالا
مدیریت درخواست های
کاردکس مالی کالا در انبار
کاردکس مالی
رسید انبار
رسید ورود کالا به انبار
حواله انبار
حواله خروج کالا از انبار
درخواست کالا از انبار
ثبت درخواست از انبار
درخواست خرید کالا
ثبت درخواست خرید کالا
درخواست بازگشت کالا
بازگشت کالا به انبار
انتقالی بین انبارها
جابجائی کالا بین انبارها
رسید انبار مستقیم
ثبت کالا در انبار مستقیم
موجودی کالا در انبار
بروزرسانی خودکار موجودی کالا
نقطه سفارش کالا
نقطه سفارش
نقطه سفارش کالا در انبار
سیستم چند انباره
مدیریت چند انبار
سیستم تحت وب انبار
انبار وب بیس
حسابداری انبار
جانمائی کالا در انبار
افتتاح انبار