آشنایی با خوشه های صنعتی
مقدمه
امروزه توسعه خوشههای صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاستهای اقتصادی و
صنعتی بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه ایفا مینماید. اگر رویکردهای
گذشته تمرکز بیشتری بر اقتصاد کلان و همینطور بنگاههای بزرگ داشتهاند؛ اینک
کسب و کار کوچک و خرد، احساس مسئولیت نسبت به افزایش قابلیت رقابت این واحدها،
بهبود ارتباطات شبکهای، تأکید بر حمایتهای غیرمستقیم، ترکیب رقابت و همکاری به منظور تقویت یادگیری و نوآوری، ارتقاء سطح همکاری واحدهای
کوچک و بزرگ و تقویت مثلث همکاری «خوشهها»، «دولت» و «دانشگاه»
مورد تأکید و توجه بیشتری قرار میگیرد.
هر قدر نگاه به حل مسائل از سطح بینالمللی، ملی و بخشی به سمت منطقهای و محلی و مبتنی بر قابلیتهای پویای سیستمهای اجتماعی شکلیافته بر
پایه فرآیندهای طبیعی پیش میرود، توجه به کسب و کارهای متوسط،
کوچک و خرد در قالب شبکههای ارتباطی قابل تعریف، ذیل بحث توسعه خوشهای، از
اهمیت ویژهای برخوردار میشود.
بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشهها، به عنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامهریزان و سیاستگذاران کشورهای صنعتی و در حال
توسعه قرار گرفته است. سازمانهای بینالمللی همچون UNIDO نیز طرحهای متعددی را
از طریق توسعه خوشههای صنعتی در کشورهای مختلف اجرا و حمایت کردهاند.
در سالهای اخیر، بحث توجه به صنایع کوچک و متوسط و توسعه خوشههای صنعتی در
داخل کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما به نظر میرسد در سطح سیاستگذاری و پیادهسازی
الگوی توسعه خوشهای، کشور همچنان نیازمند حرکتهای بنیادی و پایهای
است. مطلب حاضر کوششی است با هدف ایجاد ادبیات مشترک در زمینه توسعه خوشههای صنعتی و
به عنوان گامی در راستای حرکت مذکور که با توجه به ویژگیهای این بحث در سطح
کشور، تنظیم شده است.
شایان یادآوری است که منظور از «صنعت» در این مطلب، کسب و کار به معنای فراگیر آن است و نه تولید کارخانهای بنابراین خدمات، کشاورزی و . . . را نیز دربر میگیرد.
تعاریف و ادبیات
تعریف خوشه صنعتی (Industrial
Cluster)
خوشه صنعتی به مجموعهای از واحدهای کسب و کار (Enterprises) اطلاق میشود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیتهای یکدیگر،به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات میپردازند و از چالشها و فرصتهای مشترک برخوردارند.
عموماً خوشهها تعداد زیادی واحدهای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط را دربر میگیرند که از نظر جغرافیایی، این واحدها میتوانند در سطح
روستا، شهر و یا شهرستان پراکنده باشند.
بدین ترتیب، مشخصه خوشههای صنعتی؛ تمرکز جغرافیایی، همکاری در
تکمیل فعالیتهای یکدیگر،تولیدات و خدمات مشترک و همینطور چالشها و فرصتهای
مشترک است.
زیرمجموعههای یک خوشه صنعتی
یک خوشه صنعتی، نه فقط شامل واحدهای کسب و کار (Enterprises) که تولیدات و یا خدمات
مشخص خوشه را تولید و ارائه میکنند، بلکه به علاوه تأمینکنندگان مواد
اولیه، پیمانکاران فرعی، خریداران، صادرکنندگان، تأمینکنندگان ماشینآلات، نهادهای
مختلف پشتیبان، مشاوران، خدمات عمومی، واحدهای مربوط به سیستم حمل و نقل و
سایر تأمینکنندگان که تولید در خوشه را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تسهیل میکنند
را نیز دربرمیگیرد.
در کنار اینها، گروههای دیگری از فعالان مثل اتحادیهها، گروههای همیار، تعاونیها و NGO ها که ترغیبکننده کسب و کار بخشهای مختلف خوشه هستند نیز قرار میگیرند.
به مجموعههای اشاره شده، «ذینفعان خوشه» گفته میشود.
یک مثال از خوشه صنعتی
یک مثال خوب از یک خوشه صنعتی، خوشه سفال و سرامیک لالجین در استان همدان است. ذینفعان اصلی این خوشه عبارتند از : تولیدکنندگان اصلی
محصولات سفالی و سرامیکی تزئینی، آشپزخانهای و بهداشتی؛ واحدهای
تولیدکننده گل؛ واحدهای تأمینکننده رنگ و لعاب؛ واحدهای سازنده ماشینآلات و تجهیزات
و قطعات مربوطه؛ فروشگاههای محلی؛ صادرکنندگان؛ سیستم توزیع و فروش سنتی
توسط کامیونداران و به همین ترتیب مرکز آموزش سفال و سرامیک؛ اتحادیه صنف تولید
سفال و سرامیک؛ اتحادیه تولید و صادرکنندگان سفال و سرامیک؛ شهرک صنعتی لالجین و . . .
خوشههای صنعتی سفال و سرامیک لالجین، ادوات کشاورزی مازندران، حولهبافی
چلهخانه تبریز، قطعات خودروی تبریز، و سنگ اصفهان، مثالهایی از خوشههای داخل
کشور و خوشههای کشباف لودهیانا در هند، الکترونیک سیلیکون و سینمایی هالیوود در
آمریکا و نساجی بیلا در ایتالیا، نمونههایی از خوشههای صنعتی در سایر کشورها
هستند.
مواردی که خوشه نیستند
یک خوشه به معنی بخش صنعتی که مثلاً در سطح یک استان و یا کشور گسترده شده؛ یک شهرک صنعتی که در آن صنایع مختلف مستقر و محصولات متعدد و مختلفی تولید میشود؛ گروه کوچکی از واحدهای اقتصادی که در کنار هم جمع شده و در یک کسب و
کار به صورت موردی مشارکت میکنند، نیست. به همین ترتیب، به یک
تعاونی که به منظور تقویت همکاری بین واحدهای اقتصادی ایجاد میشود، یک انجمن، اتحادیه
و یا کنسرسیوم، خوشه اطلاق نمیگردد.
سیستمهای پیمانکاری فرعی، شرکتهای مادر و شرکتهای بزرگ دربردارنده واحدهای متعدد و متفاوت نیز خوشه نیستند.
دستهبندیها و طبقهبندی خوشههای صنعتی
دسبتهبندیها و طبقهبندی خوشههای صنعتی تقسیمبندیهای مختلفی در مورد خوشههای صنعتی وجوددارد. از جمله، خوشهها میتوان بر اساس
نوع تولیدات یا خدماتی که ارائه میدهند، دستهبندی نمود. به
عنوان مثال، خوشههایی با فعالیت در زمینه تولیدات قطعات خودرو (خوشه قطعات خودرو تبریز)،
خدمات مالی (خوشه خدمات مالی لندن)، توریسم (در آفریقای جنوبی)، تولید کاشی
و سرامیک (در یزد) و . .
. وجود دارند.
در یک تقسیمبندی دیگر، خوشهها را بر اساس پویایی، استقرار و پوشش جغرافیایی، به : خوشههای «صنایع محلی» (Local) که فقط بازارهای محلی
را پوشش میدهند؛ خوشههای وابسته به منابع طبیعی محلی (Natural Resource-Depend Industries ) که فعالیتشان به منابع و نهادهای مناطق محل استقرار وابسته است؛ و خوشههایی که اساساً وابسته به محل استقرار خود، از نظر محیط کسب و کار نیستند
و به آنها خوشههای «تجاری شده» (Traded Industries) اطلاق شود، بخشبندی مینمایند.
در یک دستهبندی دیگر، خوشهها را میتوان از نظر میزان توسعهیافتگی در منحنی عمرشان به خوشههای جنینی، شکلیافته، در مرحله توسعه و توسعهیافته تقسیم
نمود.
دستهبندی دیگری نیز با توجه به سطح و نوع تکنولوژی خوشهها وجود دارد که بر اساس آن، خوشهها به Low
Tech .|Medium Tech.| High Tech ، سنتی و هنری تقسیم میشوند.
تفاوت بین خوشه خود جوش و خوشه ایجادی
معمولاً یک خوشه طبیعی به دلیل دسترسی به مواد اولیه، مهارت و یا وجود تقاضا در
بازار، در گذر زمان، شکل گرفته است. این نوع از خوشهها میتوانند سابقه تاریخی چند
ده ساله داشته باشند.
از سوی دیگر، واحدهای اقتصادی مشابهی هم میتوانند به دلیل سیاستهای سرمایهگذاری خاص و یا حمایتهای زیرساختی دولتی و . . . در یک منطقه مستقر و
توسعه یابند. این واحدها میتوانند به تدریج منجر به ایجاد یک
خوشه شوند که در این حالت میتوان از آنها به عنوان خوشه ایجادی یاد کرد.
اهمیت و تأثیر بزرگی و کوچکی خوشه بر موفقیت آن
اندازه و بزرگی خوشه در جذب نیروی کار متخصص، تأمینکنندگان و نهادها، تعیینکننده بوده و میتواند تأثیر مثبتی بر افزایش بهرهوری واحدهای
عضو خوشه داشته باشد. با این حال هنوز اندازه خوشه به عنوان یک
مشخصه و معیار اصلی در موفقیت آن شناخته نشده است. موارد متعددی از خوشههای فعال
در سطح جهانی وجود دارد که در عین موفقیت، تعداد واحدهای کمی را دربرداشتهاند. به
عنوان مثال، یک خوشه موفق صنعت چوب در اتریش وجود دارد که واحدهای آن کمتر از یک
دوجین میباشند.
از سوی دیگر، خوشههای موفق نساجی پراتو در ایتالیا و همینطور
تریپور در هند از نمونههایی هستند که بیش از 9000 واحد کسب و کار را
دربردارند.
آیا میتوان خوشه صنعتی را ایجاد کرد؟
خوشههای جدید را میتوان با سیاستهای حمایتی فعال، ایجاد نمود. اگرچه با
توجه به پیچیدگی موجود، تعداد و تنوع زیاد ذینفعان مورد نیاز برای یک خوشه، ایجاد یک
خوشه جدید نیازمند زمان، فراهم ساختن بسترهای لازم و تخصیص منابع بسیار زیادی
است. مهمتر اینکه این حالت نیازمند سرمایهگذاری زیادی از سوی بخش خصوصی است که در جریان یک فرآیند پیچیده طبیعی و طی فازهای متعددی امکانپذیر خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان که درگیر موضوع توسعه خوشهها هستند، ترجیح دادهاند تا بر ایجاد تحرک و توسعه خوشههای موجود تمرکز کنند،
نه ایجاد خوشههای جدید.
اگر در منطقه یا استانی تعداد معدودی خوشه وجود داشته باشد چه کار باید کرد؟
بر اساس اطلاعات موجود، در بیشتر مناطق و حتی در مناطق کمتر توسعهیافته
کشور، تعداد زیادی خوشه وجود دارد. این خوشهها متشکل از واحدهای صنعتی، صنایع دستی و هنری بوده و واحدهای خرد (با نیروی انسانی کمتر از 10 نفر) زیادی را شامل میشوند.
در عین حال در این مناطق، نقاطی وجود دارند که در آنها تجمع تعدادی از واحدهای
کسب و کار کوچک موجب میشود که در صورت ارتقاء سطح، شکل خوشهای پیدا نمایند.
با ورود واحدهای توسعهیافتهتر و فعالتر به این تجمعها و فعال شدن خوشه، میتوان
انتظار داشت که تجمیع خوشه شکل جدیتری به خود گرفته و اقتصاد مناطق مورد نظر
پویاتر شود. البته باید در نظر داشت که کمک به شکلگیری و توسعه خوشهها، یکی از
مسیرها و ابزارهای قابل به کارگیری برای توسعه است. از سوی دیگر، آنگاه که تعدادی
خوشه در یک منطقه وجود داشته باشد، برای ورود و توسعه خوشهها که نیازمند
تخصیص منابع است، اولویتبندی خوشهها اهمیت مییابد. این اولویتبندی معمولاً
بر اساس میزان اثربخشی آنها بر مشخصههای اقتصادی، صنعتی و اجتماعی منطقه صورت میگیرد.
بدین ترتیب میتوان بر مبنای تأثیر خوشه بر شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و
صنعتی منطقه، توسعه خوشههای اثربخشتر را در اولویت قرار داد.
اهمیت توسعه خوشهای برای سیاستگذاران
اگرچه بخش دولتی مسئول مستقیم توزیع منابع توسعه در درون
خوشهها نیست، اما توسعه خوشههای صنعتی به دلیل متعددی برای سیاستگذاران اهمیت
دارد، از جمله این که :
1- خوشههای صنعتی میتوانند موتور محرکه اقتصاد ملی و منطقهای باشند. چرا که در نتیجه توسعه
خوشهها، بنگاههای دورن خوشه با بازدهی بیشتر و استفاده تخصصیتر از امکانات و اولویتهای
موجود کار میکنند و بازه زمانی واکنش آنها نسبت به بازار بسیار کمتر
از حالتی خواهد بود که به صورت انفرادی کار میکنند. از سوی دیگر، بنگاهها و
مراکز تحقیقاتی مرتبط به سطح جدید و بالاتری از توان نوآوری میرسند.
2- امر توسعه بنگاههای بخش خصوصی در قالب توسعه خوشهای، به دلیل افزایش همکاری و انجام فعالیتهای
مشارکتی، دارای بازدهی بیشتری است. همچنین هزینه مداخله دولت در سطح تکتک
واحدها بسیار زیاد و راندمان آن بسیار پایین است. به علاوه در صورت موفقیت فرآیند
توسعه یک خوشه، این فرآیند الگوی مناسبی برای تسری و تعمیم به سایر مناطق و
خوشهها خواهد بود.
وجه بارز موارد فوقالذکر، تمرکز بخش سیاستگذاری بر توانمندسازی
به جای مداخله مستقیم و در نتیجه، پایایی و پایداری توسعه حاصل از این روش است.
انتخاب صحیح خوشهها، با توجه به حجم اثرگذارای آنها بر اقتصاد منطقهای و ملی،
میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت سیاستگذاران در این عرصه داشته باشد.
اقتصاد مبتنی بر خوشه
هیچ کشوری در همه رشتههای صنعتی دارای مزیت نیست و به همین ترتیب نمیتواند دارای خوشههای صنعتی در همه رشتهها باشد. در مقابل، در صورتی که کشوری در
رشته یا رشتههای صنعتی خاصی دارای مزیت باشد و خوشههای مرتبط
با صنایع مذکور نیز در کشور وجود داشته باشد، سیاستهای صنعتی آن کشور میتواند بر
توسعه خوشههای مذکور (که خوشههای هستهای نامیده میشوند) متمرکز شود. در واقع در این حالت انتظار میرود توسعه خوشههای هستهای موردنظر، توسعه صنعت و اقتصاد کشور را متأثر
نماید.
تفاوت بین سیاستهای توسعه خوشهای و سیاستهای سطح صنعت
سیاستهای سطح صنعت، متناسب با یک رشته صنعتی خاص بوده و دارای ابعاد
محدود جغرافیایی نیست. به علاوه یک رشته صنعتی مثل نساجی و یا صنایع فلزی دربردارنده
زیررشتهها و محصولات متعددی است. حال آن که یک خوشه صنعتی ممکن است تولید یک
محصول خاص از یک رشته صنعتی را به دنبال داشته باشد. در حالی که سیاستهای سطح صنعت
منبعث از برنامهها و مبتنی بر اولویتهای ملی و برای یک صنعت خاص طراحی میشوند، سیاستهای
توسعه خوشهای باید به گونهای انعطافپذیر، ظرفیت توسعه خوشهها را مبتنی بر
رویکرد ملی،اما در سطوح منطقهای و محلی ارتقاء دهند. بنابراین، این دو با تأثیر
متقابل، همدیگر را تقویت مینمایند.
تفاوت توسعه منطقهای و توسعه خوشهای
توسعه منطقهای عموماً دستیابی به همه اهداف اقتصادی و . . . در یک منطقه مشخص را
مد نظر قرار میدهد؛ در حالی که توسعه خوشهای مجموعهای از فعالیتها را که تولید یک
(یا یک دسته) محصول یا خدمات مشخص را در قالب همکاریهای تکمیلکننده شکل میگیرند،
در کنار نهادها و بنگاههای پشتیبان و تأمینکننده دنبال مینماید. اگرچه خود
این کار توسعه محلی و منطقهای را تقویت میکند.
تفاوت خوشه و شبکه
(Network)
چنانکه گفته شد، خوشه مجموعه ای از واحدهای کسب و کار است که در مورد آنها
4 مشخصه «تمرکز جغرافیایی»، «گرایش صنعتی مشترک»، «روابط همکاری» و «چالشها
و فرصتهای مشترک» وجود داشته باشد. اما شبکه
(Network) به گروهی از واحدها اطلاق میشود که برای تولید یک کالا یا انجام یک پروژه خاص با هم در ارتباط بوده، همدیگر را تکمیل
کنند و برای مواجهه با مسألهای واحد، تخصص یابند و تقاضایی را با
تکیه بر تواناییهای خود پوشش دهند. شکلگیری یک شبکه میتواند مقطعی بوده و سپس از
بین برود. برای عضویت در یک شبکه، استقرار در محل جغرافیایی خاص ضروری نیست. تعداد زیادی
شبکه میتواند ذیل یک خوشه نیز شکل گیرد. به همین ترتیب، واحدهای زیرمجموعه یک
خوشه میتوانند به صورت شبکهای با واحدهای خارج از خوشه در ارتباط باشند.
در بسیاری از موارد، شبکه واحدها به اشتباه خوشه خوانده میشود.
متدولوژی توسعه خوشهای
رویکرد بنیادی در توسعه خوشههای صنعتی
رویکرد بنیادی در توسعه خوشههای صنعتی به عنوان یک سیستم اقتصادی،
اجتماعی و صنعتی، مبتنی بر دو پایه «توانمندسازی» (Empowerment) و «پایایی» (Sustainability) است. در توانمندسازی
کوشش میشود قابلیتهای خوشه مبتنی بر هنجارهای خود خوشه، شکوفا گردد.
بنابراین زمینهها، بسترها و فرصتهای لازم برای توانمند شدن، فراهم میگردد.
اما همه این موارد به گونهای صورت میگیرد که در درازمدت، ذینفعان خوشه بتوانند
خود را راهبری کرده و بدون نیاز به مداخله مستقیم خارجی، خود را مدیریت نمایند. این
امر، مستلزم آموزش و مشارکت ذینفعان در مراحل مختلف فرآیند توسعه خوشه و ممارست
و سعی و خطای ذینفعان خوشه در عمل است. در این صورت میتوان به پایان بودن فرآیندها
و ساختارهای شکلگرفته در خوشه، به صورتی پویا، امیدوار بود.
انواع روشهای توسعه خوشهای
مراجعه به منابع و تجارب مختلف در زمینه توسعه خوشههای صنتعی در سطح جهان، نشان میدهد که آنگاه که ورود به یک خوشه و اجرای فرآیند توسعهای در آن
مدنظر قرار میگیرد، علیرغم وجود تفاوتهای صوری، همه آنها در
برداشتن چند گام اصلی مشترک هستند. از جمله روشهای موجود در جهان میتوان به
تجارب در نیوزلند، مکزیک، هند، اتریش و . . . اشاره نمود. از سوی دیگر، تجربه ایتالیا
که نه با ورود به خوشه، بلکه با تأکید بر سیاستهای ملی، منطقهای و محلی، توسعه
نواحی و خوشههای صنعتی را دنبال مینماید نیز قابل توجه است.
پروژه توسعه خوشهای
یک پروژه توسعه خوشه صنعتی، کوششی برنامهریزی شده است که توسط یک مؤسسه
توسعهای (از درون یا بیرون خوشه) با همکاری و کمک نهادهای مختلف محلی جهت ارتقاء
سطح پویایی یک خوشه و بهبود قابلیت رقابتپذیری آن به اجرا درمیآید.
یک پروژه توسعه خوشهای از یکسو بر ارتباطات درونی بخشهای مختلف خوشه تمرکز کرده و از
سوی دیگر، به زنجیره ارزش اقتصادی که خوشه صنعتی مورد نظر بخشی از آن است،توجه
دارد. بنابراین سعی میکند از «تأمین مواد و نهادههای اولیه» گرفته تا «ارائه
محصول و خدمات»، مصرفکننده نهایی را به مسیری صحیحتر هدایت و راهبری نماید.
بنابراین در این فرآیند، ضمن توجه به روندها و سناریوهای بینالمللی، ملی و
سطح صنعت، بر مشکلات موجود و مسیرهای توسعه خوشه تأکید میشود. معمولاً خوشهها
دارای یک یا چند مشکل یا گلوگاهها اصلی هستند. این گلوگاه میتواند در حوزههای
تکنولوژی، بازار، سطح سرمایه اجتماعی و اعتماد، کیفیت و.... باشد.
شناسایی صحیح و کامل مسائل مبتلا به خوشه و طراحی بهترین راهکارهای مبتنی بر مشارکت، پیشنیازهای
اصلی توسعه یک خوشه است.
مسئولیت اجرائی یک پروژه توسعه خوشهای با کیست؟
معمولاً پروژههای توسعه خوشهای با مسئولیت سازمانهای توسعهای، عمومی و
گاهاً فعالان درون خوشه صورت میگیرد. مسئولیت مستقیم راهبری یک پروژه توسعه خوشهای
بر عهده عامل توسعه خوشه
(Cluster Development Agent) است.
مشخصات عامل توسعه خوشه
عامل توسعه خوشه عموماً فردی است با تحصیلات دانشگاهی مرتبط (ترجیحاً
مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت) و تجربه کافی (حداقل 5-4 سال) در حوزه صنایع کوچک و
متوسط که دارای قابلیتهای رهبری، ایجاد ارتباط مثبت و اثربخش، قدرت تحلیل
اقتصاد کسب و کار، آَشنا به رویکردهای کلگرا و سیستمی، مدیریت استراتژیک، توان حل
تعارضات، روحیه پویا و فعال و ترجیحاً دارای سن بین 50-30 سال.
گامهای اصلی در فرایند توسعه یک خوشه صنعتی
اگرچه در مدلها و روشهای مختلف توسعه خوشهای از اصطلاحات و فازهای مختلفی یاد میشود؛ اما اغلب روشها، بهویژه روشهایی که به خوبی در مناطق
مختلف جهان به اجرا درآمدهاند، با طی مراحل یا گامهای اصلی زیر
به اجرا درمیآیند :
1- انجام مطالعه شناختی
2- افزایش سطح سرمایه اجتماعی
(Social Capital)
3- حصول چشمانداز مشترک
(Common Vision)
4- تدوین برنامه عمل
(Action Plan)
5- پیادهسازی (Imlementation)
6- خروج
زمان مورد نیاز برای اجرای یک پروژه توسعه خوشهای
زمان مورد نیاز برای اجرای یک پروژه توسعه خوشهای مدت زمان اجرای
پروژه کاملاً وابسته به حصول زیرمجموعههای خوشه به سطحی از توانمندی است که
بتوانند به صورت مشارکتی و نهادینه شده، مسائل پیش روی خود را شناخته و مدیریت نمایند. با توجه به مشخصات منحصر به فرد هر خوشه و ضرورتهای اختصاصی آن، فرآیند توسعه خوشه نیز به زمانهای متفاوتی نیاز دارد؛ اما
معمولاً اجرای این پروژهها بیش از 3 سال طول میکشد.
به عبارت دیگر، توسعه خوشه پس از اجرای پروژههای فراگیر مورد نظر و ارتقاء سطح خوشه، آنگاه
که خوشه به سطح مناسبی از پویایی پایا
(Sustainable) رسید، از خوشه خارج گردیده و جریان توسعه خوشه به اتکای نظام شکلگرفته در درون آن دنبال خواهد شد.
منبع : سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف به نقل از سایت مرکز
توسعه کارآفرینی
سیستم انبارداری آنلاین
سامانه انبارداری
سیستم انبارداری
سامانه انبارداری آنلاین
سیستم انبار
سامانه انبار
سیستم انبار آنلاین
سامانه انبار
نرم افزار انبارداری آنلاین
نرم افزار انبارداری
انبارداری تحت وب
سیستم انبار تحت وب
سیستم مدیریت چند انبار
کاردکس کالا
کاردکس کالا در انبار
طبقه بندی انبار
مدیریت درخواست های PM
کدینگ کالا
مدیریت درخواست های
کاردکس مالی کالا در انبار
کاردکس مالی
رسید انبار
رسید ورود کالا به انبار
حواله انبار
حواله خروج کالا از انبار
درخواست کالا از انبار
ثبت درخواست از انبار
درخواست خرید کالا
ثبت درخواست خرید کالا
درخواست بازگشت کالا
بازگشت کالا به انبار
انتقالی بین انبارها
جابجائی کالا بین انبارها
رسید انبار مستقیم
ثبت کالا در انبار مستقیم
موجودی کالا در انبار
بروزرسانی خودکار موجودی کالا
نقطه سفارش کالا
نقطه سفارش
نقطه سفارش کالا در انبار
سیستم چند انباره
مدیریت چند انبار
سیستم تحت وب انبار
انبار وب بیس
حسابداری انبار
جانمائی کالا در انبار
افتتاح انبار